Panduan

Tarikh, Spesifikasi, Ciri, Berita dan Rumor iPhone XL

Nampaknya Apple sudah bersedia untuk membawa iPhone besar seterusnya; iPhone XL, yang akan mempunyai skrin lebih besar 6.5 inci. Ia mungkin disebut iPhone XL, atau iPhone 11 atau bahkan iPhone X Plus. Kami masih tinggal dua bulan lagi untuk melihat iPhone generasi akan datang untuk 2018 dan tidak ada bukti mengenai ciri-ciri itu, tetapi kilang khabar angin membuat gambar yang menarik, jadi mari kita periksa.

Tiga iPhone pada tahun 2018

Kemungkinan juga Apple dapat melancarkan tiga telefon tahun ini, dengan dua model skrin OLED dan model LCD yang lebih murah. Model yang lebih murah dapat meningkatkan pasarannya. Yang pertama akan menjadi versi gen kedua model iPhone X tahun lalu dengan paparan OLED 5,8 inci, sedangkan yang kedua akan menjadi model iPhone X Plus, yang mempunyai layar OLED 6,5 inci yang lebih besar. Kedua-duanya mungkin akan sama dengan iPhone X, tetapi model ketiga 6.1 inci dengan paparan LCD, akan menjadi yang berpatutan. Apple sedang berusaha untuk menghasilkan telefon bimbit dengan layar yang lebih besar, kerana ingin membuat pelayaran di pasaran China.

iPhone X akan dihentikan

Ia juga dikhabarkan bahawa setelah melancarkan peranti ini, iPhone X akan dihentikan, dan bukannya mengurangkan harganya dan menjual iPhone generasi lama. Ini dijangka, kerana Apple telah melakukan perkara yang sama dengan iPhone 5; iPhone 5s dan 5c sebelumnya.

Menurut Ming Chi Kuo, penganalisis KGI yang sering tepat, Apple akan berhenti menghasilkan iPhone X mulai musim panas ini. Menurutnya, varian 6.1 inci 2018 akan mengisi peranan iPhone X. Selain itu, iPhone X tidak banyak memberi kesan di China, kerana saiz telefon, dan harganya.

Peningkatan yang Diharapkan

Kemungkinan Apple akan menyempurnakan reka bentuknya, menambahkan beberapa ciri baru dan membawa peningkatan dengan perubahan warna, peningkatan kecepatan pemprosesan, meningkatkan resolusi layar dan membuat perubahan pada daya tahan bateri. Ia juga diharapkan akan ada peningkatan perkakasan dalam bentuk reka bentuk kaca lengkap yang mempunyai paparan melengkung, dengan sensor 3D, kamera yang disempurnakan dan sebagainya.

Saiz dan Paparan

Beberapa gambar telah dilihat di MacOtakara, sebuah laman Jepun, yang menunjukkan beberapa kemungkinan kemungkinan iPhone XL yang akan datang.

Menurut beberapa sumber, Apple akan membawa skrin LCD yang lebih murah dan dua yang lain dengan skrin OLED. Menurut Wall Street Journal, iPhone LCD yang lebih murah akan dijual lebih cepat daripada telefon skrin OLED yang lebih mahal pada tahun 2017. Jumlah telefon LCD yang dihasilkan juga dijangka lebih banyak daripada telefon OLED, menjangkakan penjualan yang lebih tinggi untuk yang sebelumnya.

IPhone OLED 2018 akan hadir dengan ukuran paparan 5,8 inci dan 6,5 inci, sedangkan telefon layar LCD akan hadir dalam paparan 6.1 inci dan harganya lebih rendah. Walaupun teknologi paparan untuk versi dengan harga lebih rendah adalah LCD, kemungkinan itu adalah Display Full Active dari Japan Display, yang sebaik layar OLED, tetapi harganya lebih rendah. Dikabarkan bahawa Japan Display meningkatkan pengeluaran LCD untuk memenuhi pesanan Apple.

Warna untuk iPhone XL

Menurut berita dari Ming Chi Kuo awal bulan lalu, warna casing untuk versi 6.5 inci mungkin berwarna hitam, putih, dan mungkin emas. Untuk versi LCD 6.1, casisnya mungkin terdapat dalam warna seperti kelabu, putih, biru, merah, dan oren.

Ketika Apple Watch Series 2 dilancarkan dengan warna seramik putih, ada desas-desus bahawa iPhone XL juga akan dilengkapi dengan bahan yang sama. Ia lebih kuat daripada keluli tahan karat. Namun, ada yang berpendapat bahawa hal itu tidak mungkin.

Nama iPhone Generasi Seterusnya

Apple tetap konsisten dalam corak penamaannya selama ini. Tetapi keadaan mula berubah selepas tahun 2017, dan bukannya 7s, kami mempunyai iPhone 8 dan selepas itu, iPhone X. Begitu juga iPhone seterusnya untuk 2018; iPhone 9, iPhone X2 atau, akan menjadi perkara lain. Ini mungkin banyak kemungkinan lain, seperti iPhone Pro atau bahkan iPhone Mother of Dragons, bergantung pada strategi pemasaran.

Telefon seterusnya boleh menjadi iPhone 9 Plus atau iPhone 9 SE. Ada kemungkinan Apple boleh beralih ke siri S dan menamakannya iPhone XS dan iPhone XS Plus.

Tarikh Tayangan iPhone XL

Pada masa lalu, iPhone biasanya dilancarkan di sekitar acara khas pada hari Selasa / Rabu pertama pada bulan September setiap tahun. Corak masa lalu sangat bagus untuk menunjukkan masa depan, tetapi mungkin tidak selalu tepat, kerana Apple selalu dapat melengkung bola, dengan perubahan strategi pemasaran.

Perubahan Reka Bentuk

Untuk reka bentuk, menurut pelbagai kebocoran, iPhone 2018 akan hadir dalam tiga saiz skrin paparan: 5,8 inci; 6.1 inci dan 6.5 inci. Reka bentuk 6.1 inci akan menjadi pilihan yang berpatutan dengan paparan LCD. Semua kamera juga diharapkan hadir dengan reka bentuk layar penuh, menggunakan paparan skrin tepi ke tepi.

IPhone Dummy + Cases + Pelindung Skrin 2018! ?

Hands On: //t.co/LVBMrULL22 pic.twitter.com/b0IGCFhShd

- Ben Geskin (@BenGeskin) 18 Julai 2018

Beberapa dummies telah dilihat dan dapat memberikan idea yang baik mengenai reka bentuk yang diharapkan. Nampaknya akan ada sensor kamera belakang tunggal untuk iPhone LCD 6.1 inci, tanpa perubahan reka bentuk utama yang lain. Ben Geskin telah berkongsi model dummy iPhone yang akan datang tahun ini di Twitter, dengan pilihan warna Hitam, dan juga Putih. Reka bentuk untuk ketiga-tiga iPhone nampaknya serupa, dengan perbezaan dari segi ukuran sahaja. Ketiga-tiga iPhone nampaknya mempunyai takik yang serupa dengan iPhone X, tetapi ukuran bezelnya tidak jelas. Telah dikhabarkan bahawa model LCD 6.1 inci akan mempunyai bezel yang lebih besar. Varian premium juga akan disertakan dengan penyediaan kamera ganda, serupa dengan iPhone X.

Kematian Touch ID

Berdasarkan spekulasi, ketiga-tiga varian akan hadir dengan Face ID, jadi diharapkan Touch ID yang menggunakan pemindaian cap jari dihapus dan pengecaman wajah digunakan sebagai gantinya, serupa dengan yang dilihat di iPhone X. Menurut laporan, iOS 12 juga akan dilengkapi dengan kemas kini untuk Face ID yang membantu telefon untuk membuka kunci walaupun dalam kedudukan mendatar, kerana iOS 11 hanya membenarkan membuka kunci pada posisi potret.

Ia juga dikhabarkan bahawa Apple telah memulakan pengeluaran sensor wajah 3D pada suku ini. Apple nampaknya yakin bahawa Face ID mewakili masa depan keselamatan dan akan memasukkannya dalam keseluruhan barisan tahun ini. Ada yang mendakwa bahawa Apple pada awalnya merancang untuk memasukkan ID Wajah dan ID Sentuh untuk iPhone X itu sendiri, tetapi teknologi itu belum siap pada masa itu. Menurut Ming Chi Kuo, seorang Penganalisis Sekuriti KGI, Apple telah membuat keputusan bahawa Face ID akan menggantikan Touch ID sepenuhnya, jadi semua iPhone 2018 akan dilengkapi dengan kamera TrueDepth untuk pengecaman wajah.

Teknologi Face ID Apple sangat maju, dibandingkan dengan yang digunakan oleh Samsung. Ia lebih selamat dan boleh dipercayai. Menurut Apple, hanya ada satu dari satu juta peluang bagi orang lain untuk membuka kunci telefon anda menggunakan wajah mereka dalam hal iPhone X, tetapi kemungkinan membuka kunci iPhone dengan cap jari adalah satu dari 50.000.

Spesifikasi iPhone XL

Setelah SoC berjenama pertama diperkenalkan oleh Apple pada tahun 2010, Apple selalu memperkenalkan iPhone baru dengan pemproses siri A terbaru. Berdasarkan corak ini, diharapkan XL iPhone juga dilengkapi dengan pemproses terbaru, chipset A11, kerana ia adalah yang terpantas, paling kuat dan juga menawarkan kecekapan tenaga yang lebih besar.

Dijangka iPhone OLED tahun ini akan dilanjutkan dengan kamera belakang lensa ganda dan dilengkapi dengan RAM 4 GB. Bagi model yang lebih besar, ia akan mempunyai bateri yang lebih besar. Dijangkakan sekurang-kurangnya satu model akan menawarkan ciri dual SIM. Sebuah artikel yang diterbitkan dalam 9to5Mac menyatakan bahawa iOS 12 beta 5 menawarkan beberapa petunjuk dalam kod, yang menunjukkan bahawa dual SIM akan disokong. Namun, sokongan dual SIM tidak dapat dilaksanakan sekarang di AS, kerana tidak ada pembawa yang menyokongnya, tetapi mungkin berguna di pasaran luar negara.

Ketiga-tiga varian akan hadir dengan chipset A12 dengan cip LTE yang lebih baik yang bersumber dari Qualcomm dan Intel, untuk LTE yang lebih pantas.

Bagi spesifikasi bateri, diharapkan Apple akan menggunakan reka bentuk berbentuk 2 sel L yang sama untuk baterinya, sekurang-kurangnya untuk model 5.8 dan model 6.5 pada tahun 2018. Hayat bateri untuk versi 5.8 inci akan serupa iPhone X, sedangkan kapasiti bateri varian 6.5 inci akan meningkat, kerana ia mempunyai lebih banyak ruang.

Pilihan Penyambung dan Kesambungan Pintar

Ini adalah port yang hanya dilihat pada iPad Pro 2015 sekarang dan ia menawarkan kuasa serta sambungan data ke papan kekunci dan aksesori lain. Kemungkinan Smart Connector kini dapat dilihat di iPhone 2018. Menurut The Verifier, blog teknologi Israel, Apple akan membawa Smart Connector untuk iPhone XL. Pengguna akan dapat mengecas telefon mereka dengan Lightning Port dan ia juga dapat membantu berhubung dengan aksesori AR.

Apple sudah mempunyai rancangan untuk membawa Smart Connector walaupun untuk iPhone 7, tetapi pada masa itu, teknologi untuk AR dan VR tidak begitu matang. Terdapat khabar angin mengenai AR yang terdapat di iPhone tahun ini dan ia akan menggunakan Smart Connector. Perincian mengenai teknologi AR dan VR yang akan digunakan tidak jelas, tetapi menurut desas-desus, ia akan menggunakan AirPlay untuk melihat maklumat simulasi di Apple TV.

Ia juga dikhabarkan bahawa Apple mungkin akan melepaskan penyesuai percuma untuk bicu fon kepala tahun ini. Mungkin dibeli sebagai aksesori yang berasingan. Menurut laporan dari Barclays for MacRumors, penyesuai Lightning hingga 3.5 mm untuk bicu fon kepala tidak akan disertakan tahun ini. Ia tersedia secara percuma semasa Apple mengeluarkan bicu fon kepala pada peranti iPhone 7 dan 7 Plus.

Paparkan dengan ProMotion

ProMotion memaparkan kadar penyegaran 120 kali dalam sesaat, berbanding kadar penyegaran sebelumnya sebanyak 60 kali dalam sesaat. Ini bermaksud bahawa pengalaman pengguna akan lebih lancar dan unggul.

Ada kemungkinan iPhone baru tahun 2018, sekurang-kurangnya model mewah, akan hadir dengan teknologi ProMotion. Menurut penganalisis Ming Chi Kuo, Apple harus menyiapkan paparan ProMotion OLED untuk iPad Pro generasi akan datang, yang akan dilancarkan sebelum iPhone 2018. Pada senario seperti ini, sudah pasti Apple akan dapat menggunakan teknologi untuk iPhone generasi akan datang tahun ini. Salah satu titik penjualan utama iPhone 2018 mungkin ialah paparan melengkung ProMotion.

Kalis air atau hanya tahan air

IPhone X dilengkapi dengan peringkat IP67, yang bermaksud bahawa ia tahan air dan dapat tenggelam dalam air hingga kedalaman 1 meter, selama setengah jam. Nampaknya iPhone baru 2018 yang akan datang, iPhone XL, mungkin mendapat ketahanan air lebih jauh atau bahkan kalis air. Kemungkinan penarafannya dapat ditingkatkan menjadi IP68, yang bermaksud bahawa iPhone 2018 dapat dimasukkan ke dalam 1.5 meter air selama 40 minit.

Telefon mungkin menjadi lebih perlahan

Menurut ketua kewangan Qualcomm, Apple merancang untuk menggunakan pemproses pesaing, iaitu Intel. Ujian telah membuktikan bahawa pemproses Qualcomm lebih pantas daripada pemproses Intel semasa memuat turun data. Ini bererti iPhone X2 generasi akan datang lebih lambat daripada telefon pintar Android.

Harga iPhone XL dan model lain

Menurut penganalisis Ming Chi Kuo, dijangka 5,8 inci akan ditawarkan pada harga $ 700 hingga $ 800, sedangkan varian 6.1 inci akan dijual pada harga $ 600 hingga $ 700 dan 6.5 inci pada harga $ 999.

Semua sudah pasti, peminat mesti menunggu dan menonton hingga September tahun ini, untuk mengetahui khabar angin mana yang keluar.