Panduan

Cara Memperbaiki Kehidupan Bateri Yang Buruk Pada LG G5

LG G5 adalah unggulan terbaru dari LG yang telah dilengkapi dengan banyak ciri dan fungsi yang lebih baik. Walau bagaimanapun, pengguna mula mengeluh tentang masa pakai bateri yang lemah pada LG G5 dan ini telah menahan banyak pengguna untuk tidak memiliki peranti baru. Tetapi, perlu diingat bahawa telefon baru akan menguras bateri dengan lebih cepat kerana terus memasang dan memuat turun aplikasi dan juga anda mungkin akan menggunakannya dengan banyak selama beberapa hari pertama. Tetapi jika LG G5 terus memakan bateri lebih cepat daripada biasa, maka anda harus melakukan beberapa penyelesaian untuk menyelesaikan masalah ini.

Lihat juga: Cara menyelesaikan masalah LED pemberitahuan LG G5

Potensi pembaikan untuk hayat bateri yang lemah pada LG G5:

 Penyelesaian 1: Buat beberapa perubahan dalam tetapan

Beberapa perubahan dalam tetapan akan membantu anda menjimatkan sejumlah besar bateri.

  • Pergi ke Tetapan> Paparan dan matikan pilihan Paparan selalu aktif.
  • Sekali lagi pergi ke Tetapan> Paparan> Waktu tamat skrin dan buat serendah yang anda boleh.
  • Pergi ke Tetapan> Paparan dan sesuaikan kecerahan layar. Cubalah menjadikannya rendah untuk menjimatkan bateri.
  • Urus penyegerakan latar belakang dengan pergi ke Tetapan> Akaun dan lumpuhkan penyegerakan untuk semua aplikasi yang tidak anda gunakan.

Penyelesaian 2: Hidupkan mod Penjimatan kuasa

Mod penjimatan kuasa adalah ciri hebat yang boleh anda gunakan untuk meningkatkan jangka hayat bateri LG G5. Pilihan ini dapat dihidupkan dari tetapan. Terdapat pelbagai pilihan seperti hadkan data latar belakang, hadkan prestasi dengan mematikan GPS, kekunci lampu latar, menguruskan prestasi pemproses dll.

Penyelesaian 3: Lumpuhkan Wi-Fi, Bluetooth, Lokasi dan LTE

Pilihan seperti Wi-Fi, Bluetooth, perkhidmatan lokasi dan LTE jika terus dihidupkan sepanjang hari, pasti akan menghabiskan sejumlah besar bateri dalam masa terdekat. Oleh itu, lebih baik mematikannya apabila anda tidak menggunakannya dan hanya menghidupkannya apabila memerlukan. Dengan cara ini anda dapat menjimatkan sejumlah besar bateri. Juga, apabila anda menggunakan sambungan 3G atau LTE, Wi-Fi harus dimatikan. Namun, lokasi diperlukan untuk terus berjalan untuk navigasi, dalam hal ini, Anda dapat menghidupkan mod penjimatan daya yang akan menghidupkan perangkat hanya yang memerlukan seperti navigasi.

Penyelesaian 4: Periksa sama ada aplikasi yang menyebabkan masalah

Kadang kala aplikasi pelaku boleh menjadi satu-satunya alasan yang mengeluarkan lebih banyak kuasa dan menjadikan anda tidak mempunyai masa pakai bateri yang lemah. Jadi, anda harus memeriksa aplikasi mana yang menggunakan terlalu banyak kuasa dengan pergi ke Tetapan> Bateri dan Penjimatan Daya> Penggunaan bateri. Ini akan memberikan gambaran yang jelas mengenai penggunaan bateri oleh aplikasi yang berbeza. Sekiranya anda melihat ada aplikasi yang menggunakan bateri dalam jumlah yang tidak normal, maka pasti ada masalah dengan aplikasi tersebut, jadi hapus pemasangannya untuk melihat apakah jangka hayat bateri LG G5 yang lemah tetap atau tidak.

Penyelesaian 5: Kemas kini peranti

Kadang-kadang masalah dapat diselesaikan dengan mengemas kini peranti dengan kemas kini terbaru yang tersedia kerana OEM terus mengeluarkan kemas kini untuk memperbaiki bug sekiranya mereka menemukannya. Oleh itu, periksa kemas kini dan jika tersedia, tingkatkan peranti anda agar mempunyai prestasi yang lebih baik.

Ini adalah penyelesaian utama untuk hayat bateri yang lemah pada LG G5, cubalah menerapkannya satu persatu dan kami harap masalahnya dapat diselesaikan untuk anda.

Lihat juga: Cara memperbaiki pembekuan dan kerosakan LG G5