Panduan

Cara Memperbaiki Masalah Prestasi Nexus 6

Setiap telefon pintar, termasuk Nexus 6, mungkin perlahan selepas beberapa jangka masa. Sekiranya anda menyedari bahawa peranti anda memerlukan lebih banyak masa untuk melancarkan aplikasi atau melakukan tugas tertentu, ada beberapa perkara yang dapat anda lakukan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Walaupun anda bukan pakar telefon pintar, jangan risau, kerana semua kemungkinan penyelesaiannya cukup mudah dan kami telah menerangkannya secara terperinci. Mari lihat bagaimana menyelesaikan masalah prestasi Nexus 6.

Anda juga boleh membaca: Cara Memperbaiki Nexus 6 Tidak Mengecas Atau Masalah Pengecasan Lambat

Kaedah untuk menyelesaikan masalah prestasi Nexus 6

gigaom.com

Penyelesaian No.1: Mulakan semula Nexus 6 anda

Perkara paling mudah yang boleh anda lakukan adalah menghidupkan semula Nexus 6 anda, kerana tindakan ini akan mengosongkan sedikit memori dan akan mematikan aplikasi dan proses yang berjalan di latar belakang dan mempengaruhi prestasi. Tekan dan tahan butang Daya dan apabila menu muncul di layar ketuk Mulakan semula diikuti dengan OK (untuk mengesahkan tindakan).

Penyelesaian No.2: Kemas kini perisian

Pastikan perisian terkini. Sekiranya tidak, dan jika ada kemas kini, anda harus memasangnya. Ini adalah fakta yang terkenal bahawa versi baru memperbaiki pepijat, memperkenalkan ciri-ciri dan juga meningkatkan prestasi peranti anda.

Berikut adalah panduan langkah demi langkah: Cara Mengemas kini Perisian Pada Nexus 6

Penyelesaian No.3: Kemas kini aplikasi anda

Semua aplikasi yang anda pasang mesti dikemas kini. Anda boleh memeriksa kemas kini secara manual, cukup buka aplikasi Play Store, ketuk pada tiga garis mendatar dan kemudian ketuk "Aplikasi & permainan saya". Klik Kemas kini semua.

Penyelesaian No.4: Singkirkan aplikasi yang tidak anda gunakan

Nexus 6 cepat dan kuat, itu pasti, tetapi itu tidak bermakna anda harus terus mengumpulkan aplikasi. Sekiranya anda tidak menggunakan beberapa aplikasi, hapus pemasangannya. Pergi ke Skrin utama, lihat aplikasi yang anda miliki dan tentukan aplikasi mana yang ingin anda alih keluar. Ketuk dan tahan aplikasi dan seret ke bahagian "Nyahpasang".

Penyelesaian No.5: Gunakan Greenify

Sebaik sahaja anda mengosongkan aplikasinya, anda harus memuat turun Greenify. Aplikasi ini akan menjadikan aplikasi yang tidak berfungsi dengan baik ketika tidak digunakan, jadi mereka tidak dapat membuat beberapa masalah dan memperlahankan peranti anda.

Penyelesaian No.6: Tutup aplikasi yang tidak anda gunakan

Kita semua mempunyai beberapa aplikasi yang kita gunakan secara berkala, jadi apabila anda tidak memerlukannya menutupnya. Untuk melakukannya, pergi ke Tetapan> Aplikasi dan cari aplikasi yang ingin ditutup, ketuk padanya dan klik Paksa tutup.

Penyelesaian No.7: Kosongkan cache untuk semua aplikasi

Ini cukup mudah tetapi sangat penting untuk prestasi Nexus 6. Inilah yang perlu anda lakukan:

  • Navigasi ke Tetapan
  • Ketik Penyimpanan & USB
  • Ketik Data cache dan kemudian klik OK.

Penyelesaian No.8: Tetapan semula data kilang

Sekiranya anda mencuba semua penyelesaian yang disebutkan di atas, tetapi peranti anda masih berjalan perlahan, mungkin inilah masanya untuk permulaan yang baru. Tetapan semula data kilang akan menghapus semua aplikasi pihak ketiga, tetapan peribadi dan data yang telah anda simpan di Nexus 6 anda, jadi jangan lupa untuk membuat sandaran fail terlebih dahulu. Apabila anda melakukannya, ikuti langkah berikut: pergi ke Tetapan> Sandaran & tetapkan semula> Tetapkan semula data kilang> Tetapkan semula telefon. Apabila diminta, ketuk "Hapus semuanya", dan ketika seluruh proses penghapusan selesai, pilih pilihan untuk menghidupkan kembali Nexus 6 Anda.

Sumber Imej: arstechnica.com

Anda juga boleh membaca: Cara Memperbaiki LED Tidak Berfungsi pada Nexus 6