Panduan

AMD vs. Intel: Mana yang sesuai untuk anda

Hujah yang paling panas di dunia ketika datang ke komputer dan teknologi adalah AMD berbanding pemproses Intel dan peminat komputer di seluruh dunia melakukan yang terbaik untuk melakukan penyelidikan menyeluruh sebelum melakukan pembelian mereka. Walaupun sebilangan orang lebih gemar menggunakan komputer riba atau PC yang telah dibina sebelumnya, pencinta pengembaraan suka membina mesin dari awal.

Apabila anda memilih jalan yang lebih sukar, tetapi lebih bermanfaat, anda harus memilih semuanya dari casis CPU hingga pemproses, motherboard, jenis RAM dan kad grafik. Tidak ada niat untuk memulakan perang fanboy di sini, tetapi panduan mengenai AMD vs Intel: Mana satu untuk anda akan meneroka kebaikan dan keburukan kedua-dua jenama ini.

Intel secara konsisten mendorong hadnya dengan memberikan inti yang lebih rendah tetapi meningkatkan kelajuan jam. Sebaliknya, CPU AMD yang mesra bajet telah meningkatkan jumlah terasnya secara drastik. Perkara tidak selalu seperti ini, tetapi dengan pemproses AMD's Ryzen dan Intel's Coffee Lake, persaingan semakin memanas seperti sebelumnya. Perbandingan akan meneroka chipset ini dalam senario penggunaan yang berbeza dan menerangkan apa yang sesuai dan di mana ia merosot sehingga anda dapat membuat keputusan yang tepat.

AMD lwn Intel

Belanjawan / Harga - Nilai untuk Wang Anda

Hujah dapat diteruskan sepanjang hari, tetapi anggaran anda akan menentukan apa yang boleh anda beli. Sebilangan besar pembeli mencari nilai terbaik untuk wang. Nisbah harga dan prestasi akhirnya menang, sebab itulah anda harus menumpukan pada anggaran maksimum yang boleh anda belanjakan untuk pemproses anda.

Pemproses peringkat permulaan benar-benar kompetitif hari ini dari AMD dan Intel, tetapi yang terakhir cenderung melucutkan beberapa ciri yang luar biasa apabila anda membeli versi mereka yang lebih murah. Pentium G4560 dan siri ulang tahun Pentium yang dikeluarkan baru-baru ini sangat murah, di bawah $ 70, sedangkan tahap kemasukan AMD bermula sekitar $ 100. Siri Pentium sangat terhad dari segi prestasi, tetapi Intel membolehkan anda melakukan overclock pemproses mereka untuk memanfaatkan sepenuhnya.

Peringkat pertengahan sekali lagi dikuasai oleh AMD kerana mereka menjual sebahagian besar pemproses mereka dengan harga yang lebih murah jika dibandingkan dengan pemproses Intel i5. Rangkaian pemproses Ryzen 5 terbaru syarikat menawarkan 4 atau 6 teras dengan harga berpatutan sekitar $ 200 sementara pemproses siri Intel K boleh mencapai sehingga $ 350 jika anda mencari varian kelas atas dalam peringkat pertengahan.

Pemproses teratas dari Intel dalam siri i7 agak mahal berbanding AMD Ryzen 7, yang berada di bawah $ 350. Walaupun harga di kawasan yang berlainan mungkin berbeza, perbezaan harganya akan sama dan jika anda mencari nilai paling banyak untuk wang anda, anda harus mencari pemproses AMD seperti yang ada di setiap bidang. Jumlah teras lebih lemah berbanding Intel, tetapi seni bina Ryzen baru syarikat menebusnya dengan memberikan prestasi multi-teras termurah yang anda dapat, yang sebaliknya tidak mungkin dilakukan oleh Intel.

Pemenang - AMD

Permainan - Kesetiaan FPS dan Grafik Terbaik

Dunia permainan adalah beg pelbagai barang, terutamanya pada masa kad grafik AMD dan Nvidia bersaing untuk mendapatkan kelebihan di ruang tersebut. Sekiranya anda belum mengetahui perkara ini, ketahui bahawa kedua-dua konsol umum Xbox One dan PlayStation 4 dikuasakan oleh chipset AMD. Ini tidak bermaksud mereka adalah pemproses terbaik untuk permainan, tetapi ketika menyediakan chipset all-in-one di mana anda tidak perlu membeli GPU khusus, itu adalah pilihan paling bijak, itulah sebabnya Sony dan Microsoft telah memilih yang sama.

Intel agak kuat di zon permainan, terutamanya jika anda peminat permainan khusus yang melabur dalam GPU. Sebilangan besar permainan moden seperti Battlefield V, Hitman atau Call of Duty Black Ops III direka untuk menggunakan pelbagai teras. Permainan ini telah memilih AMD dengan cara yang lebih baik. Syarikat ini juga mempunyai kontrak eksklusif dengan beberapa permainan seperti Battlefield untuk memberikan kadar bingkai dan prestasi keseluruhan yang lebih baik.

Bahagian terbaik berakhir di sana kerana pemproses Intel secara keseluruhan dianggap terbaik untuk semua jenis permainan. Sama ada menuntut tajuk seperti Total War, penembak orang pertama atau permainan pemain tunggal seperti siri Tomb Raider, ujian baru-baru ini mengesahkan bahawa Intel memberikan sekurang-kurangnya 10 fps lebih banyak daripada AMD yang merupakan lonjakan yang signifikan bagi kebanyakan pemain. Ujian dilakukan berdasarkan kad Nvidia dan AMD tetapi hasilnya sama.

Perbandingannya tidak lengkap kerana Intel baru-baru ini bekerjasama dengan AMD untuk mengintegrasikan pemproses grafik mereka pada chipset mereka. Kerjasama itu membolehkan mereka membuat komputer riba yang lebih ramping dan lebih berkuasa yang diharapkan menjadi kebiasaan dalam beberapa bulan ke depan. Walaupun AMD memerintah sekali lagi jika anda mencari mesin permainan yang mesra bajet untuk MOBA atau FPS, Intel sangat hebat untuk permainan, tetapi anda harus melabur dalam kad grafik.

Pemenang - Intel

Overclocking - Mendorong Hadnya

Overclocking bukan untuk semua orang. Tempoh. Kecuali anda peminat PC, anda tidak akan memikirkan perkara ini kerana kebanyakan orang tidak mahu membuat prosesor atau membatalkan jaminan dengan menolaknya terlalu banyak. Intel dan AMD cuba menawarkan yang terbaik yang membolehkan anda memanfaatkan sepenuhnya kemampuan chipset tersebut.

Apabila anda menggunakan pemproses Intel i5 atau i7, anda mungkin akan menemui istilah K yang digunakan untuk menunjukkan bahawa pemproses tersebut dihantar tidak dikunci. Dengan motherboard yang serasi, anda mungkin boleh mendorong pemproses 3,5 GHz sederhana hingga 4 GHz dan mungkin lebih banyak lagi jika penyediaan penyejukan anda mengizinkannya. Itu membawa kepada pembelian tambahan seperti penyelesaian penyejukan cecair dari Corsair atau jenama lain untuk mengimbangi pemprosesan yang terlalu panas.

Pada masa lalu dan sekarang, AMD telah benar-benar pandai membiarkan orang ramai mengendalikan pemproses mereka untuk memerah prestasi terbaik mereka. Sekiranya anda memilih PC Ryzen, anda boleh memilih siri X dalam Ryzen 3, 5 dan 7 yang semuanya setara dengan pemproses Intel K. Tidak ada kawalan harga pada produk ini kerana anda dapat memperoleh harga serendah $ 120 kerana terdapat pemproses tahap kemasukan yang mesra overclocking dari kedua-dua syarikat.

Ketahuilah bahawa terlalu panas adalah masalah yang sangat biasa dan ketegangan yang terlalu banyak dapat mematikan pemproses secara automatik untuk mengelakkan kerosakan. Dalam pelancaran terbaru, AMD telah mendedahkan Thread-ripper PC yang sangat kuat untuk bersaing dengan pemproses Intel i9. Mereka akan bertanding dari segi prestasi dan ini pasti satu bidang di mana hasil akhirnya akan menjadi seri.

Pemenang - Ikat

Rendering Video - Titik di mana Lebih Banyak Cores Membantu

Aplikasi yang paling intensif, terutama yang memproses beratus-ratus halaman lembaran excel, membuat fail video besar dan membuka zip fail RAR semuanya dapat dilakukan lebih cepat oleh pemproses AMD. Intel telah memfokuskan diri untuk menjadikan ciri-ciri mereka seperti hyperthreading dan kecepatan jam lebih cepat sedangkan pesaing mereka unggul dalam membuat bilangan teras maksimum dalam satu pemproses.

Profesional mungkin mempunyai syarat di mana mereka melakukan banyak rendering video, memproses perisian grafik seperti 3DS Max dan Maya, yang semuanya menggunakan teras seperti apa sahaja. Dalam senario ini, faktor anggaran sekali lagi muncul dalam gambar kerana mana-mana profesional studio atau artis individu boleh mempertimbangkan untuk memilih AMD kerana ia lebih menjimatkan kos.

Anda boleh membeli Ryzen Thread-ripper 1950X dengan harga $ 999, yang sangat murah, berbanding dengan berapa banyak permintaan Intel untuk pemproses mereka. Setaraf dengannya ialah cip teras Intel i9 yang bernilai sehingga $ 1,999 untuk pemaparan video. Pemproses mereka menawarkan lebih banyak teras, lebih cekap kuasa dalam jangka masa panjang, tetapi perbelanjaan untuk menyiapkan PC secara eksklusif untuk tujuan ini boleh menjadi urusan yang mahal.

Selain daripada faktor-faktor ini, anda juga harus mempertimbangkan untuk menggunakan alat pendingin yang sekurang-kurangnya $ 120 atau lebih untuk memastikan chipset berkuasa ini tetap berjalan pada suhu yang baik. Bahagian bawah sekali lagi merupakan panggilan kuat untuk AMD kerana Ryzen 5 atau 7 juga dapat membuat rendering video yang lebih baik kerana lebih banyak inti. Ini adalah perbahasan antara belanjawan dan prestasi semata-mata kerana jika dompet anda membenarkan, anda boleh mempertimbangkan untuk mendapatkan i9 kelas atas Intel untuk mendapatkan prestasi terbanyak; jika tidak ada AMD.

Pemenang - AMD

Ketersediaan dan Keserasian - Sokongan MOBO Penting

AMD vs. Intel - yang mana satu untuk perbahasan anda berlanjutan ketika kami sampai ke tahap di mana sangat mustahak untuk mempunyai penyelesaian penyejukan yang baik dan papan induk untuk menyelesaikan persediaan anda. Faktor ketersediaan adalah pengaruh yang besar kerana, di kebanyakan negara, anda mungkin akan menemui lebih banyak pilihan pemproses Intel daripada AMD kerana kurangnya populariti di kalangan pembeli. Syarikat ini juga membelanjakan banyak perbelanjaan pemasaran mereka untuk iklan dan tawaran yang tidak difokuskan oleh AMD.

Anda seharusnya memasangkan motherboard anda dengan pilihan terbaik yang terdapat di luar sana, terutamanya jika anda mempunyai rancangan untuk melakukan overclock pilihan pemproses anda. Anda akan mengalami kemunduran lain ketika ini kerana syarikat popular seperti MSI, Asus dan Gigabyte membuat bilangan motherboard yang lebih sedikit untuk AMD jika dibandingkan dengan Intel. Mereka menyediakan papan induk dengan harga yang berbeza, tetapi pilihan yang ada agak terhad.

Berdasarkan lokasi anda, mungkin terdapat beberapa masalah ketika mencari pusat servis atau jaminan untuk chipset AMD anda. Intel, bagaimanapun, memiliki kehadiran di seluruh dunia dan memberikan sokongan pelanggan yang lebih baik, menjadikannya lebih mudah untuk mendapatkan pengganti, jika diperlukan. Walaupun terdapat semua kekurangan ini, AMD berjaya mengejar produk Ryzen mereka dengan bekalan yang lebih baru. Bukan pemecah masalah jika anda memutuskan untuk memilih AMD untuk keperluan khusus anda kerana anda boleh membeli dari beberapa kedai atau bahkan mengimportnya melalui Newegg.

Pemenang - Intel

Pengkomputeran Setiap Hari - Penyelesaian yang Mudah

Sama ada i3 atau Ryzen 5, anda sebenarnya boleh menggunakan mana-mana pemproses untuk kerja pengkomputeran seharian seperti melayari laman web, menonton filem dan permainan kasual dengan Counter-Strike atau Dota 2. Mana-mana pengguna mengharapkan penyemak imbas mereka cepat ketika dalam talian , biarkan beberapa tab terbuka tanpa melambatkan dan dapat menonton filem 4K tanpa ketinggalan atau cegukan.

Setiap aspek akan dipenuhi oleh kedua pemproses tetapi jika anda ingin bermain dengan anggaran, pemproses APU dari AMD Ryzen adalah pilihan hebat dengan anggaran. Dengan lebih banyak utas, Intel cemerlang membolehkan anda membuat kerja pengkomputeran harian anda dengan mudah sedangkan Ryzen melakukan perkara yang sama dengan banyak inti untuk dipilih.

Dalam kebanyakan kes, anda hampir tidak dapat membezakan antara pemproses i5 dan Ryzen 5 semasa penggunaan seharian. Mereka mungkin melambatkan dalam beberapa tugas sementara satu mungkin lebih cepat daripada yang lain semasa operasi tertentu tetapi menyelidikinya tidak akan banyak membantu. Sekiranya anda mahukan pengalaman tanpa embel-embel untuk penggunaan harian, gunakan pemproses apa pun tetapi jika permainan ada di kad anda, pilih pemproses APU.

Pemenang - Ikat

Keputusan Besar

Pada masa lalu, adegan dulu sangat berbeza kerana Intel mendominasi pemandangan dengan pemproses yang lebih kuat sedangkan CPU FX dari AMD banyak merosot dari segi prestasi. Mereka menjadi sama persaingan sejak Ryzen dilancarkan dan Thread-ripper langsung bertarung dengan pemproses Intel Core i9.

Untuk gamer yang sedar akan anggaran, AMD adalah pilihan yang luar biasa dan ia juga merupakan pilihan yang sesuai untuk rendering video dan pemproses lain yang menuntut penggunaan semua inti yang terdapat pada CPU. Intel adalah serba boleh, sama ada permainan, rendering atau membuka dua lusin tab pada masa yang sama semasa anda melakukan penyelidikan dalam talian.

Sekiranya anda gemar menyesuaikan PC anda dengan motherboard yang berbeza dan pilihan yang lebih sejuk, Intel semestinya memuaskan anda dengan lebih baik sedangkan, AMD mempunyai ciri unik dalam MOBOnya yang ditawarkan oleh pengeluar. AMD vs Intel - yang mana satu untuk anda bergantung sepenuhnya pada senario penggunaan, anggaran dan prestasi yang anda harapkan dari PC anda.