Panduan

Cara Memperbaiki Masalah Hayat Bateri Moto G4

Moto G4 adalah peranti hebat dari Motorola yang telah memenangi hati banyak pengguna dengan spesifikasi, ciri dan prestasi hebatnya. Peranti ini sangat berpatutan berbanding dengan peranti serupa. Walaupun peranti ini mempunyai banyak kualiti, ia dilengkapi dengan beberapa bug, sama seperti telefon pintar lain di luar sana. Hayat bateri Moto G4 adalah salah satu masalah yang dihadapi oleh sebilangan pengguna. Ini mungkin salah satu masalah yang paling biasa berlaku di dunia telefon pintar. Mari lihat bagaimana anda boleh memperbaikinya.

Lihat juga: Cara mengambil tangkapan skrin pada Motorola Droid Maxx

Sebelum mencari penyelesaian untuk masalah ini, berikut adalah beberapa penyelesaian asas yang mesti diikuti oleh semua untuk kesejahteraan telefon pintar anda.

  • Rehat berkala diperlukan untuk membiarkan telefon menjadi sejuk, jadi mulakan semula dalam setiap 4-5 hari.
  • Jangan gunakan telefon semasa sedang dicas.
  • Juga, gunakan pengecas biasa daripada menggunakan pengecas turbo.
  • Jauhkan peranti dari persekitaran yang panas.

Kemungkinan pembaikan untuk masalah pengeluaran bateri Moto G4:

Kurangkan kecerahan

Sekiranya ciri kecerahan automatik dihidupkan di peranti Moto G4 anda, ini adalah alasan kuat untuk menguras jumlah bateri yang berlebihan, oleh itu, masalah hayat bateri Moto G4 mungkin muncul. Pergi ke Tetapan, matikan fitur Kecerahan automatik dan tetapkan ke tahap yang lebih rendah yang pasti akan memberi kesan yang baik pada jangka hayat bateri.

Matikan perkhidmatan lokasi

Adakah anda sentiasa menggunakan ciri perkhidmatan lokasi di Moto G4 anda sepanjang masa? Maka akan memakan sejumlah besar bateri kerana perkhidmatan ini menggunakan rangkaian mudah alih, GPS dan Wi-Fi untuk memberi anda lokasi yang betul yang kadang-kadang sangat diperlukan. Oleh itu, walaupun agak sukar untuk mematikan perkhidmatan lokasi sepenuhnya, nasihat terbaik adalah menghidupkan mod penjimatan kuasa dan GPS peranti onboard yang akan memanjangkan hayat bateri dan juga akan membantu anda dengan maklumat lokasi yang memerlukan.

Tutup aplikasi latar belakang

Terlalu banyak aplikasi yang berjalan di latar belakang adalah sebab lain mengapa bateri Moto G4 cepat habis Terdapat beberapa aplikasi yang baru mula beroperasi sebaik sahaja peranti dihidupkan. Oleh itu, periksa apa aplikasi yang tidak diperlukan berjalan di latar belakang, tutupnya dan juga aplikasi yang tidak digunakan lebih baik dikeluarkan dari telefon bimbit.

But semula peranti dalam mod selamat

Walaupun mungkin ada beberapa sebab lain untuk masalah hayat bateri Moto G4, aplikasi rouge juga boleh menjadi penyebab masalah ini. Oleh itu, nyalakan semula telefon dalam mod selamat dan lihat apakah masalah bateri cepat habis diselesaikan sekarang. Sekiranya ya, maka tidak lain adalah aplikasi pihak ketiga yang menjadi penyebab sebenar yang perlu dicari dan dinyahpasang dari telefon bimbit Motorola anda.

Untuk boot peranti dalam mod Selamat, tekan kekunci kuasa dan kemudian matikan pilihan selama beberapa saat. Ini akan menunjukkan anda menghidupkan semula pilihan telefon; ketik ok dan peranti akan dimulakan semula. Seterusnya, mod selamat akan dipaparkan di skrin.

Kemas kini telefon

Kemas kini perisian membantu telefon berjalan lancar yang secara automatik mengurangkan tekanan pada bateri peranti dan dengan itu menyelesaikan banyak masalah seperti hayat bateri yang lemah, terlalu panas dan lain-lain. Oleh itu, periksa apakah ada kemas kini baru-baru ini dan kemudian tingkatkan peranti anda ke versi terbaru yang tersedia.

Ini adalah penyelesaian utama untuk masalah hayat bateri di Moto G4. Sekiranya mengikuti semua langkah dengan jelas, ia pasti akan memanjangkan hayat bateri telefon pintar anda.

Lihat juga: 10 ciri teratas Moto Turbo