Panduan

Cara Memperbaiki Penutupan Aplikasi Android dengan Sendiri (Secara automatik)

Telefon Android semakin mantap dari hari ke hari. Kami mempunyai chipset yang lebih baik dipasangkan dengan RAM yang hampir sama dengan yang terdapat pada komputer riba rata-rata. Tetapi telefon bimbit kami akhirnya membuat lebih banyak pekerjaan daripada komputer riba biasa. Selain permainan, video dan aplikasi media sosial, kami menghadiri panggilan biasa, membuat panggilan video dan melakukan banyak perkara yang memerlukan telefon kami berfungsi dengan baik sepanjang masa.

Kadang-kadang, sukar bagi telefon kita untuk memenuhi keperluan kami yang terlalu membebankan daripadanya. Soalan biasa ialah bagaimana memperbaiki aplikasi Android yang ditutup secara automatik. Kami mempunyai beberapa penyelesaian yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah sehingga anda dapat menikmati pengalaman Android yang lebih lancar.

Lihat juga- Cara memperbaiki teks ramalan Android dan papan kekunci Samsung

Tetapi sebelum kita mencari jalan penyelesaian, berikut adalah beberapa sebab yang boleh menyebabkan masalah:

Masalah rangkaian

Aplikasi yang bergantung pada internet mungkin terhempas jika anda mempunyai rangkaian yang tidak stabil atau jika anda menukar dari data mudah alih ke sambungan Wi-Fi. Walaupun aplikasi terbaik akan berfungsi dengan sempurna, aplikasi dengan kod yang lebih lemah mungkin tidak dapat berfungsi dengan baik dalam situasi seperti itu.

Bug dalam aplikasi

Sekiranya anda mempunyai bug dalam aplikasi yang anda gunakan, bug tersebut akhirnya akan menyebabkan penutupan aplikasi secara automatik. Memperbaiki aplikasi yang disadap terutama di tangan pembangun aplikasi. Pastikan anda sentiasa mengemas kini aplikasi anda untuk memperbaiki bug di dalamnya.

Membebani CPU yang berlebihan atau penggunaan memori yang salah

Setiap telefon dibina untuk bertahan pada tahap penggunaan tertentu. Sebilangan pengguna tenaga akhirnya membebankan CPU dengan memasang aplikasi yang tidak memenuhi syarat untuk telefon. Ini menimbulkan ketidakstabilan dalam aplikasi yang menyebabkannya hancur.

Ini adalah beberapa sebab paling umum yang menyebabkan aplikasi hancur secara automatik. Selalunya, punca masalah akan memudahkan anda mengenal pasti jalan keluar yang tepat.

Penyelesaian Untuk Memperbaiki Penutup Aplikasi Android Oleh Mereka Sendiri

Penyelesaian 1: Kemas kini Aplikasi

Aplikasi mesti sentiasa menjalankan versi yang dikemas kini supaya bug atau kesalahan yang diketahui dapat diperbaiki di dalamnya. Pembangun dilancarkan secara berkala untuk menyelesaikan masalah pengguna dengan aplikasi. Ada kemungkinan aplikasinya mulai mogok karena menjalankan versi lama yang tidak memiliki kemampuan prestasi dari versi yang diperbaharui.

  • Pergi ke Play Store
  • Ketuk ikon menu (tiga bar mendatar) di sebelah kiri bar carian
  • Ketik pada aplikasi dan permainan saya
  • Dari senarai aplikasi dan permainan yang dipasang, cari aplikasi yang menyebabkan masalah dan periksa apakah butang kemas kini disorot di sebelahnya.
  • Ketuk Kemas kini jika butang disorot dan versi terbaru aplikasi akan dipasang pada peranti anda.

Setelah aplikasi dikemas kini, periksa apakah masalahnya telah diselesaikan.

Penyelesaian 2: Luangkan Ruang pada Peranti Anda

Banyak aplikasi memerlukan ruang yang mencukupi untuk membuat fail baru atau menyimpan data yang dibuat semasa anda menggunakan aplikasi tersebut. Apabila telefon atau tablet anda mulai kehabisan ruang storan, sukar bagi aplikasi untuk membuat data. Banyak peranti mempunyai banyak storan, tetapi jika anda mempunyai terlalu banyak aplikasi dan fail data yang memerlukan ruang, maka aplikasi anda mungkin rosak. Cara mudah untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan memeriksa aplikasi yang sudah lama tidak anda gunakan dan menyahpasangnya. Anda juga boleh menggunakan aplikasi Android untuk membersihkan fail lama dan yang tidak diingini dari peranti.

Penyelesaian 3: Kosongkan Cache Aplikasi dan Data Aplikasi

Sekiranya aplikasi kerap crash, anda mungkin dapat menyelesaikan masalah dengan membersihkan cache dan data aplikasi. Fail cache aplikasi merangkumi data yang mempercepat prestasi aplikasi. Menghapus fail cache tidak akan menyebabkan kehilangan data penting. Fail akan dibuat secara automatik ketika anda membuka aplikasi pada waktu berikutnya, walaupun anda mungkin akan melihat sedikit kelewatan dalam membuka aplikasi setelah menghapus file cache. Ini kerana fail cache sedang dibuat.

Sebaliknya, fail data aplikasi merangkumi data penting seperti kata laluan dan maklumat lain yang memperibadikan aplikasi untuk anda. Dengan membersihkan fail data, anda akan kehilangan konfigurasi aplikasi dan ia harus dikonfigurasi ulang.

  • Pergi ke menu Tetapan pada peranti anda
  • Ketik pada Aplikasi
  • Cari aplikasi yang menyebabkan masalah dan ketik padanya
  • Ketik Kosongkan Cache
  • Seterusnya, ketuk Hapus Data dan Ketuk OK ketika anda melihat peringatan yang memberitahu anda bahawa data yang berkaitan dengan konfigurasi aplikasi akan hilang.

Setelah fail cache dan data dibersihkan, anda akan berpeluang untuk memulakan sekali lagi dengan aplikasi. Periksa sama ada ini menyelesaikan masalah.

Penyelesaian 4: Nyahpasang Aplikasi yang Tidak Anda Gunakan

Berkali-kali, kami akhirnya menggunakan aplikasi perumahan yang sama sekali tidak kami gunakan di laci aplikasi kami. Selain mengambil ruang penyimpanan yang berharga, jika ada aplikasi ini mengembangkan bug, maka anda akan mula menghadapi segala macam masalah, dan kadang-kadang ia bahkan boleh meluas ke aplikasi lain yang mungkin mempunyai izin yang sama. Elakkan masalah seperti itu dengan membersihkan peranti anda dan membuang aplikasi yang tidak anda gunakan.

  • Ketuk ikon Tetapan dari bayangan pemberitahuan
  • Cari Aplikasi dan ketik padanya
  • Periksa aplikasi yang tidak anda perlukan
  • Ketik pada mereka dan anda akan mempunyai pilihan untuk menyahpasang atau mematikannya.

Setelah anda menyahpasang aplikasi yang tidak anda gunakan, mulakan semula peranti anda dan periksa apakah masalah aplikasi ditutup sendiri.

Petua Tambahan:

Sebagai tambahan kepada penyelesaian ini, ingatlah perkara berikut untuk memastikan bahawa peranti Android anda berfungsi dengan baik dan aplikasinya berjalan lancar:

  • Ingat kemampuan telefon anda semasa memasang aplikasi yang hebat. Sekiranya telefon anda dibina untuk penggunaan rata-rata, anda mungkin tidak dapat menjalankan permainan dan aplikasi kelas berat yang mungkin mengakibatkan prosesor. Aplikasi berat memerlukan prestasi peranti yang mantap.
  • Ingatlah untuk menyimpan ruang penyimpanan yang mencukupi di dalam telefon anda agar aplikasi dapat membuat fail data dengan mudah. Ruang yang tidak mencukupi selalunya menjadi punca kepada banyak masalah.
  • Beberapa aplikasi berfungsi dengan baik pada peranti Android tertentu dan tidak berfungsi dengan baik pada yang lain. Masalahnya ialah pembangun tidak mempunyai kemampuan untuk menguji setiap aplikasi pada semua peranti Android. Sebilangan besar masa anda akan dapat mengetahui apakah sekumpulan pengguna tertentu menghadapi masalah melalui forum atau maklum balas aplikasi. Periksa ini untuk mengetahui sama ada anda tergolong dalam kumpulan pengguna yang sama. Dalam kes ini, anda mungkin perlu menunggu pembangun membuat aplikasi berfungsi pada peranti anda atau anda mungkin lebih baik menyahpasang aplikasinya.

Gunakan penyelesaian dan petua ini untuk menyelesaikan masalah aplikasi Android yang ditutup sendiri. Walaupun ini adalah kaedah terbaik untuk menyelesaikan masalah ini, jika anda mempunyai penyelesaian yang berguna untuk anda, beri tahu kami.

Anda juga dapat membaca: Cara memindahkan aplikasi ke kad SD di Android