Panduan

Apa yang Perlu Dilakukan Sekiranya Windows 10 Tidak Mengenali Fon Kepala

Windows 10 mungkin merupakan OS Microsoft terbaik yang pernah dibuat. Dengan banyak ciri baru, ia memukau pengguna di seluruh dunia. Pengoptimuman yang sangat baik untuk semua program dan keperluan minimum sistem membolehkan Windows 10 dipasang pada mana-mana peranti, dan ia akan berfungsi dengan baik. Windows 10 mengintegrasikan pemain muzik baru dalam sistemnya - Groove Music dan masih ada Windows Media Player lama untuk pengguna yang lebih suka menggunakannya. Ramai orang menggunakan fon kepala semasa menonton video dan mendengar muzik, tetapi pada beberapa peranti yang ditingkatkan, Windows 10 tidak mengenali fon kepala yang disambungkan. Inilah yang perlu dilakukan sekiranya Windows 10 tidak mengenali fon kepala.

Anda juga boleh membaca: Cara Mengaktifkan Atau Menonaktifkan Mod Hibernate Pada Windows 10

Apa yang Perlu Dilakukan Sekiranya Windows 10 Tidak Mengenali Fon Kepala

Untuk menyelesaikan masalah dengan fon kepala, cubalah cara berikut:

Cara pertama: Periksa kemas kini pemacu audio

Tekan dan tahan butang Mula dan ketika daftar muncul, klik pada "Device Manager". Kemudian cari bahagian "Pengawal suara, video dan permainan" dan di dalam menu, cari dan buka Pengurus Audio anda (misalnya HD Audio, misalnya) dan dengan butang tetikus kanan klik padanya dan jalankan "Kemas kini Perisian Pemacu".

Pada tetingkap seterusnya, klik "Cari perisian pemacu yang diperbaharui secara automatik" dan tunggu untuk melihat apakah pemacu baru tersedia, jika tidak, pertimbangkan penyelesaian lain.

Cara kedua: Tukar format suara lalai

Dengan butang tetikus kanan, klik pada ikon kelantangan dan pada menu yang terbuka, klik pada "Mainkan Peranti". Di sana anda akan melihat hanya "Pembesar suara" sebagai alat main balik lalai anda yang dipilih. Klik dua kali di atasnya dan tetingkap baru akan terbuka. Di tab "Lanjutan", anda akan melihat di bawah "Format Lalai" kadar sampel dan anda harus menukar ke nilai tertinggi. Klik "Terapkan" dan "Ok" dan kemudian periksa suaranya dengan klik pada "Uji".

Cara ketiga: Nyahpasang pemacu fon kepala terakhir

Sebaliknya dengan cara pertama, mungkin pemandu terbaru adalah masalahnya. Oleh itu, anda harus cuba mengembalikan pemacu.

Dengan butang tetikus kanan, klik pada butang "Volume" dan pilih "Perisian main balik". Klik pada butang "Fon Kepala" dan buka "Properties" di bawah "Maklumat Pengawal", klik pada tab "Pemandu" pilih "Pemacu Roll Back".

Setelah anda melalui semua cara ini, mudah-mudahan masalah ini dapat diselesaikan.

Sumber Imej: www.knowyourmobile.com

Anda juga dapat membaca: Cara Melumpuhkan Kemas Kini Automatik Windows 10