Panduan

Cara Memperbaiki Masalah Overheating Moto G4 Dan Moto G4 Plus

Moto G4 dan Moro G4 Plus adalah telefon pintar terbaru dari Motorola yang disertakan dengan pemproses yang jauh lebih baik untuk menawarkan prestasi hebat dan pengalaman lancar kepada pengguna. Kedua-dua set ini benar-benar hampir sempurna, namun sebilangan pengguna melaporkan menghadapi masalah pemanasan Moto G4 sementara ada yang menyatakan mengenai masalah kepanasan Moto G4. Ini untuk mengingatkan anda bahawa setiap telefon pintar akan mengalami kepanasan dari semasa ke semasa kerana bermain permainan berat selama berjam-jam, menggunakan peranti selama lebih dari 150-200 jam tanpa memulakan semula, merakam video dll. Tetapi sekiranya Moto G4 terlalu panas masalah dihadapi tanpa alasan seperti itu dan dipanaskan secara tidak normal, anda harus mengikuti beberapa pembaikan yang bermanfaat.

Lihat juga: Kelebihan dan kekurangan Moto G

Potensi pembaikan untuk masalah pemanasan berlebihan Moto G4 dan Moto G4 Plus:

Mulakan semula peranti

Langkah pertama ialah memulakan semula peranti. Anda boleh melakukannya dengan menekan butang daya selama 10-20 saat. Beberapa rehat sangat diperlukan dan dihidupkan agar telefon menjadi sejuk sehingga semuanya dapat berfungsi dengan normal.

Kosongkan cache

Langkah seterusnya adalah membersihkan cache dan data dari penyimpanan peranti. Untuk melakukannya, menuju ke, Tetapan> Penyimpanan & USB dan kemudian ketik data yang disimpan dalam cache. Tekan OK untuk mengesahkan prosesnya. Sekarang mulakan semula peranti sekiranya masalah pemanasan Moto G4 diselesaikan.

Reboot dalam mod selamat

Ini adalah perkara yang sangat biasa bahawa aplikasi pihak ketiga boleh menjadi penyebab sebenar masalah ini. Oleh itu, untuk memastikan bahawa anda perlu menghidupkan semula peranti dalam mod selamat. Tekan kekunci kuasa Moto G4 dan G4 Plus anda dan selepas itu pilihan Matikan akan dihentikan selama beberapa saat. Ketika anda melihat but semula ke mod selamat muncul di layar, ketuk ok dan peranti akan dihidupkan semula. Kini, mod selamat akan muncul di sudut kiri bawah skrin.

Periksa sekarang jika Moto G4 terlalu panas untuk kegunaan kecil. Sekiranya tidak, itu bermaksud bahawa aplikasi pihak ketiga adalah pelakunya. Oleh itu, mulakan penyahpasangan aplikasi baru-baru ini yang anda pasang dan masalahnya akan dapat diselesaikan.

Tutup aplikasi latar belakang

Sekiranya terlalu banyak aplikasi berjalan di latar belakang, ini boleh menjadi salah satu sebab utama masalah kepanasan Moto G4. Terdapat beberapa aplikasi yang baru mula berjalan sebaik sahaja peranti dihidupkan dan menimbulkan panas yang berlebihan di dalam peranti. Oleh itu, menutup semua aplikasi latar boleh menjadi penyelesaian pemanasan panas Moto G4. Terdapat juga beberapa aplikasi yang tidak digunakan pada peranti yang tidak banyak membantu tetapi memakan ruang memori yang berharga. Oleh itu, lebih baik nyahpasang sepenuhnya dari peranti.

Tetapan semula kilang

Sekiranya anda telah mencuba semua kaedah di atas dan masih mengalami masalah kepanasan yang sama, tetapan semula kilang adalah pilihan terakhir yang dapat membantu anda. Tetapi, anda perlu menyediakan peranti dari awal lagi. Jangan lupa untuk membuat sandaran data anda. Untuk melakukan tetapan semula kilang, pergi ke Tetapan> Sandarkan & tetapkan semula> Tetapkan semula data kilang dan tekan OK untuk mengesahkan prosesnya.

Ini adalah pembaikan utama yang boleh anda cuba perbaiki masalah tersebut. Tetapi, jika peranti anda masih berfungsi dengan cara yang sama walaupun setelah melalui proses penetapan semula kilang, maka kemungkinan baterinya rosak. Oleh itu, anda perlu membawanya ke juruteknik dan sekiranya peranti masih dalam tempoh jaminan, cari pengganti.

Lihat juga: 5 cara untuk memperbaiki masalah kamera Moto X yang tidak berfungsi