Panduan

Cara Memperbaiki "Sayangnya proses com.android.phone telah berhenti"

Telefon pintar Android yang anda jalankan berjalan lancar sepanjang masa, tetapi kadang-kadang masalah atau ralat mungkin muncul. Terdapat masalah standard yang dilaporkan pengguna tidak kira peranti mana yang mereka miliki, seperti masalah dengan aplikasi, kehabisan bateri, masalah dengan GPS, Bluetooth, Wi-Fi, dan beberapa yang lain. Tetapi bukan itu sahaja. Ada beberapa kesalahan yang mungkin muncul di layar, dan jika itu terjadi, anda harus meluangkan sedikit masa dan usaha anda untuk menyingkirkannya. Salah satu mesej tersebut adalah "Sayangnya proses com.android.phone telah berhenti".

Kesalahan ini kebanyakannya mengganggu pengguna Samsung Galaxy S3, tetapi kebanyakan mereka yang menggunakan telefon pintar lain yang menjalankan OS Android juga melaporkan mesej ralat ini.

Terdapat banyak sebab mengapa mesej ralat ini muncul, termasuk aplikasi pihak ketiga yang salah, masalah dengan aplikasi kit alat SIM. Beberapa orang menghadapi masalah tersebut setelah mereka memasang ROM baru. Dalam beberapa kes, masalah berlaku setelah kemas kini firmware.

Kerana alasan ralat boleh berbeza bagi setiap pengguna, ada beberapa perkara yang dapat anda lakukan untuk memperbaikinya, dan kami telah mengumpulkan penyelesaian yang paling berkesan - yang membantu banyak pengguna menyingkirkannya.

Anda juga dapat membaca: Cara Memperbaiki Masalah Instagram Pada Android

Cara untuk memperbaiki "Sayangnya proses com.android.phone telah berhenti"

thedroidguy.com

Penyelesaian No.1: Lumpuhkan tarikh dan masa automatik

Perubahan tetapan sederhana ini dapat menolong anda dan dapat menghilangkan mesej ralat untuk selamanya. Untuk mengubahnya, arahkan ke Tetapan dari skrin utama, dan kemudian ketik pada Tarikh & Masa. Sekiranya pilihan "Tarikh & Masa Automatik" dicentang, hapus centang dan ia akan dilumpuhkan.

Penyelesaian No.2: Kosongkan cache dan data aplikasi telefon

Banyak pengguna Android menyelesaikan masalah dengan mesej ralat yang menjengkelkan ini setelah mereka membersihkan cache dan data untuk aplikasi Telefon. Melakukan ini cukup mudah - pergi ke Tetapan> Ketuk Aplikasi (pada beberapa peranti Pengurus Aplikasi atau Pengurus Aplikasi), ketuk tab Semua dan kemudian cari aplikasi Telefon. Klik pada aplikasi dan kemudian ketuk Clear Cache dan Clear Data. Sekiranya ini tidak membantu, cubalah penyelesaian lain yang disenaraikan di bawah.

Penyelesaian No.3: Kosongkan cache dan data aplikasi toolkit SIM

Anda juga harus mengosongkan cache dan data aplikasi toolkit SIM, dan untuk melakukannya pergi ke Tetapan> Ketuk pada Aplikasi (pada beberapa Pengatur Aplikasi Peranti Android atau Pengurus Aplikasi), ketuk pada tab Semua dan kemudian cari aplikasi Kit Alat SIM. Klik padanya dan ketik Hapus Cache dan Hapus Data.

Penyelesaian No.4: Gunakan pengurus fail AROMA

Sebilangan pengguna menyelesaikan masalah menggunakan pemulihan tersuai. Jadi, yang boleh anda lakukan ialah memuat turun pengurus AROMA yang boleh anda temui di laman web XDA. Dengan pengurus ini, anda boleh membersihkan folder alat SIM dan folder sementara aplikasi Telefon, dan anda boleh menghapus cache. Mencubanya.

Penyelesaian No.5: Boot peranti anda ke mod Selamat

Masalahnya boleh disebabkan oleh aplikasi yang rosak, dan untuk memastikan aplikasi tersebut menimbulkan masalah, Anda perlu boot telefon Android anda ke dalam mod Selamat. Semasa berada dalam mod Selamat, semua aplikasi pihak ketiga yang anda muat turun akan dinyahaktifkan secara automatik, dan jika semuanya berfungsi, ini bermakna aplikasi tersebut harus dipersalahkan atas mesej ralat. Anda boleh menyahpasang apl yang baru dimuat turun, atau melakukan tetapan semula data kilang.

Penyelesaian No.6: Nyahpasang aplikasi yang baru dimuat turun

Mod selamat menunjukkan jika aplikasi adalah masalahnya, tetapi sayangnya, ia tidak menunjukkan kepada kita aplikasi mana. Itulah sebabnya anda harus mempunyai pilihan yang telah kami sebutkan di atas. Anda boleh menyahpasang aplikasi yang baru dimuat turun, dan untuk melakukannya, pergi ke Tetapan> Pengurus Aplikasi (Pengurus Aplikasi atau Aplikasi), ketuk Muat turun dan hapus aplikasi yang anda pasang dalam beberapa hari terakhir (jika anda dapat mengingat aplikasinya). Klik pada aplikasi dan ketik Nyahpasang.

Penyelesaian No.7: Tetapan semula data kilang

Sekiranya semua penyelesaian yang kami senaraikan di atas tidak membantu anda menghilangkan masalah, anda boleh melakukan tetapan semula data kilang. Ini akan menghapus semua aplikasi pihak ketiga, fail anda, dan tetapan, jadi disarankan untuk membuat sandaran fail anda. Seterusnya, pergi ke Tetapan dan ketuk Sandaran & Tetapkan Semula dan ketuk Tetapan Semula Data Kilang. Peranti anda akan dihidupkan semula dan ia akan dihapuskan sendiri.

Sumber Gambar: YouTube / Max NZ