Panduan

Cara Memperbaiki Masalah Panas Google Pixel

Sekiranya anda baru-baru ini membeli Google Pixel atau Pixel XL, tidak diragukan lagi anda adalah salah satu yang memegang salah satu telefon pintar paling hebat di pasaran, dilengkapi dengan perkakasan, spesifikasi, dan reka bentuk yang hebat. Tetapi di sebalik semua perkara ini, peranti ini tidak bebas bug dan pengguna telah mengadu beberapa masalah. Masalah kepanasan Google Pixel mengganggu sebilangan pemilik. Walaupun ada yang menyatakan bahawa telefon terlalu panas setelah penggunaan berjam-jam, yang lain menyatakan bahawa telefon menjadi panas tanpa sebab. Walau bagaimanapun, apa pun sebabnya, semua kemungkinan penyelesaian untuk masalah pemanasan Google Pixel ini dijelaskan di sini.

Lihat juga: Cara menyelesaikan masalah hayat bateri Google Pixel

Potensi pembaikan untuk masalah kepanasan Google Pixel

Penyelesaian 1: Mulakan semula peranti

Ini adalah langkah pertama dalam setiap masalah yang sering berlaku dan ia dapat menyelesaikan masalah dalam satu minit. Juga, jika anda telah menggunakan telefon selama lebih dari 150-200 jam tanpa memulakan semula, telefon mungkin menunjukkan pelbagai masalah seperti terlalu panas. Jadi, apa yang harus anda lakukan ialah menekan butang Daya selama 10 saat dan peranti akan menghidupkan kuasa, kemudian bergetar untuk memulakan proses reboot. Setelah but semula selesai, periksa apakah masalah pemanasan berlebihan di Google Pixel diselesaikan. Sekiranya tidak, kemudian beralih ke kaedah seterusnya.

Penyelesaian 2: Periksa tetapannya

Langkah seterusnya adalah memeriksa apakah ada aplikasi yang tidak berfungsi dengan baik menjadi penyebab masalah tersebut. Mungkin ada beberapa aplikasi pada peranti anda yang menghabiskan jumlah bateri yang tidak biasa dan juga memaksa layar untuk tetap terjaga yang mengakibatkan masalah kepanasan. Perkara ini dapat diperiksa dengan pergi ke Tetapan> Bateri. Sekiranya aplikasi pihak ketiga memakan bateri, mungkin inilah penyebabnya yang menimbulkan masalah yang dapat diselesaikan hanya dengan mencopot pemasangan aplikasi dari peranti Google Pixel anda.

Penyelesaian 3: Boot peranti dalam mod selamat

Sekiranya anda tidak mengetahui aplikasi seperti itu dalam pilihan Tetapan> Bateri atau yang lain setelah menghapus aplikasi yang mencurigakan, langkah seterusnya adalah boot peranti dalam mod selamat untuk melihat apakah salah satu aplikasi pihak ketiga benar-benar menyebabkan masalah. Mod selamat akan mematikan sementara semua aplikasi pihak ketiga dan jika masalah kepanasan di Google Pixel tidak mengganggu anda, maka anda boleh yakin bahawa ini tidak lain adalah aplikasi pihak ketiga untuk membuat masalah tersebut.

Ikuti arahan di bawah untuk boot peranti dalam mod selamat.

  • Pertama, tekan butang kuasa yang akan membawa pelbagai pilihan.
  • Ketuk pilihan Matikan dan tahan sehingga pilihan but semula ke mod selamat muncul
  • Tekan ok dan peranti Google Pixel anda akan memasuki mod selamat. Mod selamat akan muncul di sudut kiri bawah skrin.

Sekarang, periksa bagaimana prestasi peranti anda. Sekiranya semuanya kelihatan baik, mulailah menyahpasang aplikasi pihak ketiga satu demi satu dan masalah kepanasan Google Pixel pada peranti anda akan hilang.

Penyelesaian 4: Lap partition cache

Anda juga boleh mencuba pilihan ini yang akan menghapus semua cache peranti. Untuk melakukannya, matikan sepenuhnya peranti dan kemudian tekan butang power, Home dan Volume up sepenuhnya selama beberapa saat. Kini teks pemulihan akan muncul di bahagian atas skrin bersama dengan logo Google. Gunakan butang turunkan volume untuk menavigasi dan butang daya untuk memilih pilihan yang anda mahukan. Navigasi untuk menghapus partisi cache dan pilih untuk mengesahkan. Seterusnya, pergi untuk menghidupkan semula peranti.

Penyelesaian 5: Tetapan semula kilang

Sekiranya anda telah mencuba semuanya tetapi situasinya masih sama, jalan terakhir adalah untuk menetapkan semula kilang. Tetapi ia akan memadamkan segala-galanya dari peranti jadi anda perlu menyiapkannya dari awal. Jangan lupa untuk membuat sandaran data anda. Untuk melakukan tetapan semula kilang, menuju ke Tetapan> Sandarkan & Tetapkan Semula> Tetapkan semula data kilang dan tekan OK untuk mengesahkan prosesnya.

Semua kemungkinan pembaikan disenaraikan di sini. Cuba laksanakan satu demi satu untuk menyingkirkan masalah Google Pixel yang semakin panas.

Lihat juga: Cara memperbaiki masalah Bluetooth Google Pixel