Panduan

Apa Perbezaan Antara Adobe AIR dan Flash Player?

Jika anda menggunakan internet secara berkala, anda mungkin telah menemukan istilah "Adobe Flash Player" dan "Adobe AIR". Anda mungkin biasa dengan yang pertama terutamanya jika anda gemar menonton video dan bermain permainan di web, tetapi anda mungkin tidak tahu banyak tentang yang terakhir. Sekiranya ini berlaku, panduan ini sesuai untuk anda.

Maklumat Asas mengenai Adobe AIR

Adobe AIR, sebelumnya dikenal sebagai Adobe Integrated Runtime, adalah sistem runtime yang digunakan oleh pengkod untuk membangun aplikasi untuk peranti mudah alih dan desktop. Secara khusus, aplikasi ini dapat dijalankan pada iOS, Android, dan BlackBerry Tablet OS untuk peranti mudah alih dan macOS dan Microsoft Windows untuk komputer riba dan komputer desktop. Adobe AIR pernah menyokong Linux dan BlackBerry 10 tetapi ini telah dihentikan dalam beberapa tahun kebelakangan. Aplikasi yang dibuat di AIR diprogram menggunakan ActionScript, Flash Player, dan Apache Flex.

Adobe AIR vs Pemain Flash

Adobe AIR dianggap sebagai superset Adobe Flash Player, tetapi mereka berbeza kerana Flash Player adalah plugin penyemak imbas yang menyokong kandungan penyemak imbas sementara AIR menyokong kandungan yang berjalan di luar penyemak imbas web dan dapat digunakan walaupun tanpa mereka.

Aplikasi yang dibangunkan untuk Flash Player tidak memerlukan pemasangan sebelum anda dapat menggunakannya; selagi anda membuka penyemak imbas web, anda boleh mengakses dan menikmati kandungan berasaskan Flash. Aplikasi yang dibangunkan untuk AIR, sebaliknya, memerlukan anda memasangnya di komputer atau peranti mudah alih anda dan berkelakuan seperti aplikasi asli. Ini bermaksud bahawa aplikasi berasaskan Flash hanya memiliki akses ke file individu yang dipilih, sementara aplikasi berasaskan AIR memiliki akses tanpa batasan ke semua fail dan sistem penyimpanan anda.

Kedua-duanya tidak dinafikan mempunyai kebaikan dan keburukan. Oleh kerana mereka bertindak seperti aplikasi asli, aplikasi AIR biasanya lebih stabil dan dapat diakses walaupun anda tidak mempunyai sambungan internet (bergantung pada aplikasinya). Namun, sebelum dapat menggunakannya, anda perlu memuat turun fail pemasang dan memasang program yang sesuai (untuk komputer riba dan komputer meja) atau mendapatkan aplikasinya dari kedai aplikasi yang berkaitan (untuk peranti mudah alih). Ini memerlukan beberapa minit tidak seperti kandungan berasaskan Flash, yang dapat diakses dengan mudah hanya dengan beberapa klik.

Namun, dalam banyak keadaan, aplikasi yang dikembangkan di Adobe AIR muncul di atas kerana mereka memiliki kemampuan untuk mengintegrasikan lebih banyak alat dan fitur yang tidak tersedia atau dapat dilaksanakan pada konten berdasarkan penyemak imbas. Ini bermaksud bahawa mereka dapat memberikan pengalaman yang lebih kaya dan memuaskan kepada pengguna. Aplikasi berasaskan AIR, misalnya, dapat mengakses alat GPS dan akselerometer telefon pintar anda, menggabungkan dengan Taskbar atau Dock anda, dan memanfaatkan kapasiti multi-sentuh peranti anda.

Bekerja sebagai satu Pasukan

Walau bagaimanapun, penting untuk diperhatikan bahawa Adobe AIR dan Flash Player tidak berfungsi secara bebas antara satu sama lain. Dalam banyak kes, mereka bekerjasama untuk memastikan bahawa kandungan dapat bergerak dengan lancar antara penyemak imbas dan sistem operasi asli peranti dan mewujudkan pengalaman pengguna yang cekap dan efisien. Adobe AIR juga menggunakan teknologi Flash Player untuk menyampaikan aplikasi internet yang kaya dengan betul pada desktop dan peranti mudah alih.

Dari segi keselamatan, Adobe AIR dan Flash Player mempunyai banyak kelemahan. Walau bagaimanapun, adalah selamat untuk mengatakan bahawa yang terakhir ini mempunyai risiko yang lebih tinggi. Lihat siaran ini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kelemahan dan masalah keselamatan Pemain Flash.