Panduan

Nexus 6 Masalah Umum Dan Cara Memperbaikinya

Nexus adalah salah satu pilihan terbaik jika anda akan membeli peranti Android kerana ia adalah telefon bimbit Google yang dilengkapi dengan OS dan teknologi Android terkini. Google telah bekerjasama dengan beberapa vendor besar dalam membuat telefon bimbit Nexus mereka. Pada tahun 2014, Google bekerjasama dengan vendor popular Motorola dan mempersembahkan Nexus 6. Peranti ini hadir dengan spesifikasi hebat. Walau bagaimanapun, sebilangan pengguna mula mengalami beberapa masalah pada Nexus 6 mereka. Kami akan menunjukkan kepada anda cara memperbaiki beberapa masalah biasa pada Nexus 6.

Masalah Nexus 6 biasa dan cara menyelesaikannya

Nexus 6 Terus Membeku

Apabila masalah ini berlaku, kita biasanya menunggu sehingga ia menjadi responsif lagi. Tetapi, ia boleh berlangsung selama-lamanya. Sangat menjengkelkan. Berikut adalah beberapa kemungkinan penyelesaian untuk mengatasi masalah ini.

Penyelesaian 1:

Mulakan semula Nexus 6 anda.

Penyelesaian 2:

Kemas kini perisian: Tetapan> Tentang telefon> Kemas kini sistem> Periksa kemas kini.

Penyelesaian 3:

Lancarkan aplikasi Google Play dan kemas kini semua aplikasi yang ada pada peranti anda.

Penyelesaian 4:

Anda harus menutup aplikasi yang tidak anda gunakan, dan untuk melakukannya buka Tetapan> Aplikasi> cari aplikasi yang ingin anda tutup dan klik Paksa Berhenti.

Penyelesaian 5:

Pergi ke Tetapan dan kemudian ketik Penyimpanan untuk melihat berapa banyak ruang simpanan yang ada. Sekiranya anda mempunyai ruang kosong kurang dari 10%, anda mesti memadam beberapa perkara, misalnya aplikasi atau fail yang tidak anda perlukan.

Penyelesaian 6:

Perkara seterusnya yang harus anda lakukan ialah membersihkan cache dan data aplikasi. Cukup mudah, ikuti langkah-langkah berikut: pergi ke Tetapan> Penyimpanan, ketuk Data cache dan kemudian klik OK.

Penyelesaian 7:

Boot peranti anda ke mod selamat untuk melihat apakah ada aplikasi pihak ketiga yang bertanggungjawab terhadap masalah tersebut. Untuk boot peranti anda ke mod selamat:

  • Pastikan skrin pada peranti anda dihidupkan dan kemudian tekan dan tahan butang Daya
  • Kotak akan terbuka dan kemudian anda perlu mengetuk dan menahan Matikan
  • Sebaik sahaja anda melihat Reboot dalam mod selamat, ketik OK
  • Untuk keluar dari mod selamat, but semula peranti anda.

Penyelesaian 8:

Lakukan tetapan semula data kilang untuk menghapus aplikasi, tetapan peribadi, dan data pihak ketiga. Sandarkan fail anda terlebih dahulu dan ikuti langkah berikut:

  • Navigasi ke Tetapan> Sandaran & Tetapkan Semula> Tetapan semula data kilang> Tetapkan semula telefon> Padam Segalanya
  • Setelah ini selesai, pilih pilihan "Mulakan semula".

Reboot Rawak Nexus 6

Anda bukan satu-satunya pengguna yang mengalami masalah ini kerana sebilangan pengguna Nexus 6 menemui perkara yang sama. Cubalah penyelesaian ini.

Penyelesaian 1:

Sekiranya peranti anda reboot semasa anda melancarkan atau menggunakan aplikasi tertentu,

  • Kosongkan cache dan data aplikasi - Pergi ke Tetapan> Aplikasi> Ketuk pada aplikasi yang ingin Anda hapus cache dan data> Ketuk Penyimpanan> Klik Kosongkan Cache. Sekiranya mengosongkan cache tidak menyelesaikan masalah, ikuti langkah yang sama dan kemudian klik Hapus Data.
  • Buka Google Play dan kemas kini aplikasinya
  • Keluarkan aplikasi sepenuhnya.

Penyelesaian 2:

Pergi ke Tetapan> Penyimpanan, klik Data cache diikuti dengan OK.

Penyelesaian 3:

Lancarkan aplikasi Google Play dan kemudian kemas kini semua aplikasi anda.

Penyelesaian 4:

Kemas kini perisian. Untuk melakukannya, pergi ke Tetapan> Perihal telefon> Kemas kini sistem dan kemudian klik Periksa kemas kini. Sekiranya terdapat versi perisian baru, ikuti langkah-langkah di layar untuk memasangnya.

Penyelesaian 5:

Mungkin salah satu aplikasi pihak ketiga bertanggungjawab untuk masalah ini, dan untuk melihat apakah itu masalahnya, boot peranti anda ke mod selamat.

Penyelesaian 6:

Sandarkan fail penting dan kemudian lakukan penetapan semula data kilang.

Isu Wi-Fi Nexus 6

Masalah Wi-Fi adalah salah satu masalah yang sangat biasa berlaku pada peranti mudah alih. Menyelesaikannya tidaklah sukar. Anda boleh mencuba kemungkinan penyelesaian ini.

Penyelesaian 1:

Matikan Wi-Fi dan hidupkan semula. Ringkas, tetapi sering berfungsi.

Penyelesaian 2:

Perkara mudah lain yang dapat menyelesaikan begitu banyak masalah adalah menghidupkan semula peranti anda.

Penyelesaian 3:

Cabut palam penghala anda, tunggu sebentar dan pasangkan kembali.

Penyelesaian 4:

Pergi ke tetapan Wi-Fi, cari rangkaian Wi-Fi anda, kemudian ketuk dan tahan rangkaian dan klik Lupakan. Cuba sambungkan ke rangkaian anda sekali lagi.

Penyelesaian 6:

Perkara seterusnya yang harus anda cuba ialah menukar frekuensi. Inilah yang perlu anda lakukan: pergi ke Wi-Fi dan buka menu tetapan (ketuk tiga titik). Ketuk jalur frekuensi Wi-Fi dan di sana anda akan menemui beberapa pilihan. Pilih pilihan lain daripada yang sekarang.

Penyelesaian 7:

Kemas kini firmware penghala.

Penyelesaian 8:

Adakah perisian anda terkini? Untuk memeriksanya, pergi ke Tetapan> Tentang telefon> Kemas kini sistem dan kemudian ketuk Periksa kemas kini.

Isu Prestasi Nexus 6

Walaupun Nexus 6 adalah telefon pintar yang hebat, pada masa itu ia mungkin menunjukkan masalah prestasi yang perlahan. Kaedah berikut ini dapat membantu anda meningkatkan kinerjanya dengan lebih baik.

Penyelesaian 1:

Mulakan semula Nexus 6 anda.

Penyelesaian 2:

Navigasi ke Tetapan> Tentang telefon> Kemas kini sistem dan kemudian ketuk Periksa kemas kini. Sekiranya terdapat kemas kini, ketuk Pasang dan ikuti beberapa langkah mudah.

Penyelesaian 3:

Anda harus memastikan bahawa semua aplikasi yang anda miliki dan gunakan terkini. Cukup buka Google Play dan kemas kini aplikasinya.

Penyelesaian 4:

Nyahpasang aplikasi yang tidak anda gunakan.

Penyelesaian 5:

Muat turun Greenify, aplikasi yang sangat berguna yang meletakkan aplikasi yang tidak berfungsi dengan baik ketika tidak digunakan.

Penyelesaian 6:

Anda harus menutup aplikasi yang tidak anda gunakan dan pergi ke Tetapan> Aplikasi> cari aplikasi yang ingin anda tutup> ketuk aplikasi itu> ketuk Paksa tutup.

Penyelesaian 7:

Pergi ke Tetapan> Penyimpanan, ketuk Data yang dicache dan kemudian klik OK.

Penyelesaian 8:

Sandarkan fail anda dan lakukan tetapan semula data kilang.

Nexus 6 Tidak Mengecas Atau Masalah Pengecasan Lambat

Masalah lain yang sangat biasa adalah apabila peranti mengecas perlahan atau tidak akan dicas sama sekali. Sekiranya anda mengalami masalah ini pada Nexus 6 anda, cubalah penyelesaian yang disenaraikan di bawah.

Penyelesaian 1:

Tekan butang kembali untuk menutup aplikasi dengan betul.

Penyelesaian 2:

Jangan bermain permainan atau gunakan aplikasi yang kehabisan tenaga semasa peranti anda dicas.

Penyelesaian 3:

Cuba kabel pengecasan lain.

Penyelesaian 4:

Bersihkan pin pengecas untuk menghilangkan kotoran atau debu.

Penyelesaian 5:

Sekiranya telefon pintar anda dicas melalui titik palam, anda boleh mencuba Laptop atau sebaliknya.

Penyelesaian 6:

Boot telefon pintar anda ke mod selamat untuk melihat apakah ada aplikasi pihak ketiga yang menyebabkan masalahnya.

Masalah Aplikasi pada Nexus 6

Sekiranya banyak masa diperlukan untuk membuka aplikasi pada Nexus 6 anda, berikut adalah beberapa penyelesaian untuk anda menyelesaikan masalah tersebut.

Penyelesaian 1:

Pergi ke Tetapan> Aplikasi> cari aplikasi yang bertindak aneh, ketuk padanya dan klik Paksa berhenti.

Penyelesaian 2:

Mulakan semula peranti anda.

Penyelesaian 3:

Aplikasi anda semestinya terkini. Buka aplikasi Google Play dan kemas kini semuanya.

Penyelesaian 4:

Kosongkan cache dan data untuk aplikasi yang bertindak aneh. Pergi ke Tetapan> Aplikasi> ketuk aplikasi> klik Hapus cache, dan jika itu tidak membantu kembali ke Tetapan> Aplikasi> klik pada aplikasi dan ketuk Hapus Data.

Penyelesaian 5:

Padamkan aplikasi dari peranti anda dan pasang semula. Pemasangan yang bersih dapat menyelesaikan masalah.

Penyelesaian 6:

Kemas kini perisian.

Isu Sepanjang Hayat Bateri Pada Nexus 6

Kami akan berkongsi penyelesaian untuk masalah ini, sehingga dapat meningkatkan jangka hayat bateri Nexus 6 anda.

Penyelesaian 1:

Tempat terbaik untuk memulakan adalah mengemas kini perisian jika versi baru tersedia. Pergi ke Tetapan> Tentang telefon> Kemas kini sistem> Periksa kemas kini.

Penyelesaian 2:

Apabila anda berada di kawasan di mana penerimaannya lemah, aktifkan mod Pesawat.

Penyelesaian 3:

Matikan Wi-Fi, GPS, Internet Mudah Alih dan Bluetooth apabila tidak digunakan.

Penyelesaian 4:

Anda harus menutup aplikasi yang tidak anda gunakan dan pergi ke Tetapan> Aplikasi> ketik pada aplikasi yang ingin anda tutup dan klik Paksa berhenti.

Penyelesaian 5:

Anda harus menyahpasang aplikasi yang tidak anda gunakan lagi. Buka Tetapan, ketuk Aplikasi, ketuk aplikasi yang ingin anda hapus dan kemudian klik Nyahpasang.

Penyelesaian 6:

Anda harus memasang aplikasi yang dipanggil Greenify. Aplikasi ini meletakkan semua aplikasi yang tidak berfungsi dengan baik ketika hibernasi tidak digunakan. Dengan cara ini, aplikasi tidak akan menghabiskan bateri peranti anda.

Penyelesaian 7:

Perkara lain yang boleh anda lakukan ialah menetapkan waktu tidur yang lebih pendek. Untuk melakukan ini, buka Tetapan> Paparan> Tidur dan pilih 15 atau 30 saat.

Penyelesaian 8:

Kami tahu bahawa anda hanya menyukai semua kertas dinding hidup yang sejuk itu, tetapi kertas dinding langsung menghabiskan bateri jadi disarankan untuk tidak menggunakannya.

Penyelesaian 9:

Pergi ke Tetapan, ketik Paparan, ketuk pada tahap Kecerahan dan kurangkannya. Setelah anda melakukan ini, bateri akan bertahan lebih lama.