Panduan

Cara Memperbaiki Masalah Lollipop Android Umum Pada Galaxy S5

Oleh itu, anda mengemas kini Samsung galaxy S5 anda ke lollipop Android 5.0. Kemas kini ditawarkan oleh Samsung pada bulan Disember. Kemas kini adalah kemas kini android utama Galaxy S5 dan membawa sejumlah perubahan besar dan kecil pada peranti. Satu lagi perkara yang disertakan dengan kemas kini ini adalah masalah berkaitan Android Lollipop. Jadi, berikut adalah catatan mengenai masalah Android Lollipop yang biasa di Galaxy S5 dan cara memperbaikinya untuk membantu mereka yang menghadapi masalah.

Senarai masalah Android Lollipop pada Galaxy S5 benar-benar panjang dan kami berusaha menangani beberapa masalah di sini.

Selain daripada masalah yang disebutkan di bawah, jika anda menghadapi masalah lain dengan Galaxy S5 anda seperti masalah sambungan USB, datang ke Technobezz.

Lihat juga- petua dan trik Android Lollipop

Masalah Android Lollipop yang biasa di Galaxy S5

Masalah hayat bateri

Masalah pengurasan bateri adalah salah satu masalah Android Lollipop yang sering dilihat dan diadukan oleh pengguna. Peranti menghadapi kehabisan bateri yang tidak normal sejak kemas kini ke Android 5.0 Lollipop.

Penyelesaian

Penyelesaian untuk masalah pembuangan bateri yang tidak normal mungkin lebih mudah kerana apa yang berlaku dalam kebanyakan kes adalah bahawa aplikasi pihak ketiga adalah alasan untuk masalah ini. Oleh itu, mari kita lihat bagaimana membetulkannya.

  • Boot Samsung Galaxy S5 anda dalam mod selamat. Ini melumpuhkan semua aplikasi pihak ketiga.
  • Untuk boot Galaxy S5 ke mod selamat, matikan peranti terlebih dahulu. Selepas ini tekan butang kuasa dan terus tahan dengan kekunci kelantangan. Satu peranti mula boot sehingga melepaskan kekunci kuasa tetapi terus menekan butang kelantangan. Anda sekarang akan memasuki Safe Mode dan dapat melihat Safe mode yang tertulis di skrin.
  • Sekarang anda harus mencari aplikasi yang bermasalah dengan mencopot pemasangannya satu persatu. Ini mungkin memerlukan sedikit masa tetapi boleh menjadi penyelesaian masalah anda.

Beberapa perkara lagi untuk mengelakkan masalah penggunaan bateri -

  • Pastikan aplikasi anda sentiasa dikemas kini
  • Jangan terus menggunakan Bluetooth dan NFC jika tidak digunakan.
  • Elakkan Live Wallpapers kerana mereka juga boleh menghabiskan banyak bateri.

Masalah Wi-Fi

Masalah lain dalam senarai masalah Android Lollipop yang biasa di Galaxy S5 adalah masalah Wi-Fi. Ini boleh menjadi seperti sambungan perlahan dan juga sambungan terputus tanpa sebab.

Penyelesaian

Penyelesaian untuk masalah Wi-Fi agak mudah. Cuba gunakan petua berikut untuk menyelesaikan masalah Wi-Fi.

  • Nyalakan semula galaksi S5
  • Reboot penghala tempatan. Anda juga boleh mematikan penghala selama sekitar satu minit dan kemudian menghidupkannya semula.
  • Sekiranya ini tidak berfungsi, anda mungkin juga cuba mengemas kini firmware penghala.

Sekiranya tidak ada yang berfungsi, mari masuk ke peranti. Lakukan langkah berikut untuk menyelesaikan masalah Wi-Fi Galaxy sx5.

  • Lupakan rangkaian Wi-Fi yang anda hadapi.
  • Selepas ini sambungkan semula ke rangkaian Wi-Fi yang sama dengan memberikan kata laluan untuk itu.
  • Anda juga boleh pergi ke Mod Penjimatan Daya untuk melihat apakah ada sekatan wifi.
  • Anda mungkin juga cuba memasuki mod selamat untuk melihat apakah ada aplikasi yang menyebabkan masalah itu.

Sekiranya tidak ada yang berfungsi, mungkin juga ada masalah pada penghala. Cuba sambungkan pada penghala lain untuk melihat apakah itu penyebab masalahnya dan ganti penghala peranti anda berkelakuan normal dengan beberapa penghala lain.

Isu Panas

Masalah kepanasan adalah hadiah lain dari kemas kini Lollipop android. Terlalu panas peranti boleh berlaku semasa bermain permainan berat atau menggunakan aplikasi berat untuk beberapa waktu. Sekiranya peranti semakin panas tanpa menggunakan apa-apa maka gunakan pembaikan berikut.

Penyelesaian

Anda boleh melakukan perkara berikut untuk melihat apakah ini dapat mengatasi masalah kepanasan.

  • Matikan peranti dan hidupkan semula selepas beberapa minit.
  • Sekiranya ini tidak berfungsi, matikan peranti, keluarkan bateri dan juga kad SD mikro dari slotnya. Sekarang pasang semula bateri tetapi bukan kad micro SD dan lihat ini menyelesaikan masalah.
  • Sekiranya ini tidak berjaya, anda boleh mencuba untuk melihat apakah beberapa aplikasi bahagian ketiga yang lain adalah penyebab masalahnya. Ini dapat dilakukan dengan mem-boot peranti menjadi lebih selamat. Cara yang tepat yang kami lakukan untuk menyelesaikan masalah pembuangan bateri yang tidak normal.

Masalah Bluetooth

Masalah Bluetooth adalah sekumpulan masalah yang paling biasa selepas kemas kini Android dan kemas kini ini tidak berbeza. Selepas kemas kini Galaxy S5 ke lollipop, banyak orang mengadu mengenai Sambungan Bluetooth yang rosak. Masalah ini boleh kekal di sini sehingga kita melihat kemas kini seterusnya tetapi sementara itu kita dapat mencuba beberapa penyelesaian dan melihat masalahnya dapat diperbaiki.

Penyelesaian

Terdapat beberapa penyelesaian untuk mencuba yang mungkin dapat menyelesaikan masalah Bluetooth.

  • Mari pertama-tama mencuba penyelesaian termudah iaitu mematikan Bluetooth anda dan kemudian menghidupkannya semula selepas beberapa saat. Periksa untuk mengetahui apakah ini menyelesaikan masalah.
  • Sekiranya ini tidak membantu, pergi ke tetapan Bluetooth dan lupakan atau hapus peranti yang anda hadapi. Sekarang cuba sambungkan semula. Masalahnya mungkin dapat diselesaikan.
  • Penyelesaian lain adalah untuk melihat apakah aplikasi pihak ketiga menyebabkan masalah ini. Ini dapat diperiksa dengan masuk ke mod Selamat dan melakukan apa yang telah kita lakukan di atas untuk beberapa masalah lain.

Lihat juga- Cara menyelesaikan masalah kerosakan air Galaxy S5

Isu Prestasi

Terdapat juga aduan mengenai prestasi peranti tersebut setelah kemas kini Android 5.0 Lollipop baru-baru ini. Ramai pengguna telah melaporkan operasi yang perlahan dan ketinggalan dalam peranti mereka selepas kemas kini. Terdapat juga kes pembekuan peranti secara rawak.

Penyelesaian

Penyelesaian yang boleh anda cuba untuk menyelesaikan masalah prestasi Galaxy S5 adalah membersihkan partisi cache. Untuk melakukan ini, ikuti prosedur berikut.

  • Matikan peranti.
  • Sekarang hidupkan dengan menekan butang Home, Power dan Volume Down. Lepaskan mereka apabila anda melihat logo Samsung.
  • Sekarang pergi ke Wipe Cache Clean dengan menggunakan Volume down Key dan pilih dengan Power Button.
  • Prosesnya akan memakan masa, tunggu hingga selesai. Setelah selesai, but semula peranti dan lihat apakah masalahnya diselesaikan.

Selain daripada ini terdapat beberapa petua yang perlu anda ikuti untuk memastikan prestasi Galaxy S5 anda meningkat. Ini adalah -

  • Jangan gunakan Kertas Dinding Langsung. Ini boleh mempengaruhi prestasi peranti.
  • Jauhkan NFC dan Bluetooth semasa tidak digunakan. Ini akan membantu memperoleh prestasi.
  • Anda juga boleh mematikan animasi. Ini dapat dilakukan dengan menekan lama pada ruang kosong di skrin. Sekarang pergi ke Tetapan Skrin Utama di mana anda akan menemui 'Transition Effect'. Dalam kesan Peralihan pilih Tiada.

Masalah Permohonan

Salah satu daripada banyak masalah Android Lollipop yang biasa berlaku pada Galaxy S5 yang berlaku selepas kemas kini adalah masalah aplikasi. Mungkin ada keadaan dengan beberapa pengguna di mana aplikasi tertentu sudah mulai berkelakuan tidak normal dan tidak berjalan dengan lancar.

Penyelesaian

Penyelesaian untuk masalah ini agak mudah. Ini adalah peluang yang baik bahawa pembangun sendiri telah mengenal pasti masalah ini dan menyelesaikannya. Oleh itu, anda boleh mencuba mengemas kini aplikasi ke versi terbaru yang mungkin telah memperbaikinya.

Sekiranya tidak berjaya, anda boleh mencuba menyahpasang aplikasi dan memasangnya kembali.

Sekiranya tidak ada yang membantu, beri tahu pembangun apl mengenai masalahnya. Mereka mungkin dapat mengenal pasti penyebabnya dan mungkin muncul dengan kemas kini yang memperbaiki masalahnya.

Masalah GPS

Masalah lain dalam senarai masalah Android Lollipop biasa kami di Galaxy S5 yang telah dilaporkan oleh banyak pengguna adalah masalah GPS. Banyak pengguna mula mengalami masalah dengan GPS mereka setelah mengemas kini Galaxy S5 mereka ke Android 5.0 Lollipop.

Penyelesaian

Anda boleh mencuba beberapa penyelesaian yang diberikan untuk menyelesaikan masalah GPS dengan Galaxy S5.

  • Periksa untuk mengetahui apakah GPS ditetapkan ke Ketepatan Tinggi. Untuk ini pergi ke Tetapan, kemudian Lokasi dan tetapkan ke Ketepatan tinggi jika belum berada dalam mod itu.
  • Penyelesaian lain yang boleh anda cuba ialah melihat apakah terdapat beberapa aplikasi pihak ketiga yang menjadi penyebab masalah GPS pada peranti tersebut. Untuk ini, anda mesti mengikuti prosedur yang telah kami cuba di atas untuk menyelesaikan beberapa masalah dengan Galaxy S5. Ini melibatkan masuk ke Safe Mode dan memeriksa aplikasi pihak ketiga.

Ini adalah masalah Android Lollipop biasa pada Galaxy S5 yang muncul selepas kemas kini. Kami berharap sebahagian besar masalah anda dapat diselesaikan dengan penyelesaian yang diberikan di atas.

Sekiranya tidak ada yang berhasil, anda mungkin terpaksa kembali ke Android 4.4 KitKat versi stabil sebelumnya. Ini dapat dilakukan dengan melakukan tetapan semula kilang pada peranti. Ini akan memadamkan semua yang ada pada peranti dan akan membawanya ke keadaan semasa anda mula-mula membeli peranti ini.