Panduan

Samsung Foldable Phone: Tarikh pengeluaran, spesifikasi, harga, khabar angin dan berita

Adakah anda hanya berfikir bahawa Samsung Edge Display terlalu hebat dan hebat? Anda jauh kerana peranti yang lebih sejuk dari syarikat yang sama dijangka melanda pasaran. Anda telah mendengar tentang telefon lipat selama bertahun-tahun sekarang, dan syarikat akhirnya memberi petunjuk mengenai teknologi baru ini dan penampilan peranti ini semasa Persidangan Pengembang Samsung tahunan. Dengan spesifikasi yang tidak terkira sama ada peranti akan dilipat atau tidak dan adakah ukurannya akan menyerupai telefon pintar atau tablet, dan sejauh mana ia akan menarik perhatian penonton dll. Masih belum dapat dilihat. Namun, nampaknya orang mungkin tidak perlu menunggu lebih lama untuk telefon pintar ini tiba. Sejauh khabar angin mengatakan, telefon itu mungkin disebut Galaxy F atau X seperti yang didengarnya sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Untuk sekarang,adalah baik untuk menyebutnya sebagai telefon yang boleh dilipat dari Samsung untuk menjadikannya mudah, sehingga peranti itu dilancarkan secara rasmi.

Penamaan peranti

Terdapat puluhan nama yang keluar untuk telefon bimbit Samsung yang dilipat dan Galaxy F atau X adalah nama yang digunakan untuk merujuk pada peranti ini. Walau bagaimanapun, dengan tarikh pelepasannya semakin hampir, terdapat banyak perkara lain yang mungkin anda ketahui mengenai nama peranti yang boleh dilipat. Dengan khabar angin yang berlaku selama beberapa waktu, nampaknya peranti ini akhirnya akan mendapat namanya. Semasa mencari aplikasi tanda dagangan yang diajukan baru-baru ini dengan nama Samsung Galaxy dan statusnya masih belum dikeluarkan menunjukkan bahawa ini mungkin merupakan telefon baru yang boleh dilipat dari Samsung. Namun, kami tidak dapat memastikan sama ada ini adalah peranti lipat yang sama yang akan dikeluarkan. Anda harus berjaga-jaga sehingga hari terakhir melancarkan peranti untuk mengetahui nama sebenarnya.

Kos dan tarikh pelepasan telefon lipat Samsung

Syarikat itu melancarkan paparan Infinity Flex semasa persidangan pembangun tahunan pada bulan November, dan anda mungkin bernasib baik kerana mendapat petunjuk mengenai tarikh pelepasan dan harga peranti. Dengan rancangannya untuk memulakan pengeluaran besar-besaran paparan Infinity Flex dalam beberapa bulan mendatang, penonton dapat mengharapkan tarikh rilis pada separuh pertama 2019. Nampaknya semua khabar angin yang anda peroleh mengenai pelepasan peranti ini hingga sekarang adalah benar. Namun, masih belum dapat dilihat apakah telefon akan sampai dalam beberapa bulan dari pengumuman syarikat mengenai pengeluaran besar-besaran paparan lipat atau apakah pelepasan peranti dapat ditolak lebih jauh.

Sejauh tarikh pelepasan peranti berkenaan, anda mungkin dapat melihatnya di CES Januari atau syarikat mungkin lebih suka menunggu sehingga Mobile World Congress yang dijadualkan pada bulan Februari. Menurut khabar angin terbaru yang datang dari sebuah agensi berita Korea Selatan, Samsung akan mengumumkan pelancaran telefon ini di Mobile World Congress yang akan diadakan pada bulan Februari 2019 dan pelepasan peranti tersebut dapat diharapkan pada bulan berikutnya.

Mengenai harga peranti yang boleh dilipat, senario masih kabur. Harga model lipat yang berlainan cenderung kekal antara $ 1900 dan $ 2550. Walau apa pun spekulasi, peranti lipat syarikat ini akan menjadi telefon bimbit termahal yang dikeluarkan syarikat ini. Walaupun syarikat memutuskan untuk menyesuaikan harga peranti yang boleh dilipat, anda boleh membayar banyak untuknya.

Reka bentuk peranti

Anda mungkin tidak tahu bagaimana sebenarnya telefon akan kelihatan kerana laporan bertentangan mengalir dari pelbagai sumber. Dengan pelancaran paparan yang boleh dilipat baru-baru ini, anda mungkin mendapat beberapa butiran mengenai reka bentuknya. Sumber meramalkan bahawa peranti Galaxy yang boleh dilipat akan kelihatan sama seperti yang dilancarkan semasa pelancaran ketika syarikat itu nampaknya telah meletakkan peranti itu di tempat lain untuk menyembunyikan aspek utama reka bentuk. Apa yang dapat kita lihat sekarang ialah apabila peranti dilipat, bahagian luar paparan hanya menggunakan bahagian belakang yang lebih kecil, yang kelihatan sesuai dengan apa yang dapat dilihat orang ketika Samsung mengumumkan pelancaran peranti lipat di pentas.

Menurut beberapa sumber lain, telefon yang nampaknya tablet ketika dilipat sepenuhnya sangat sesuai untuk semua fungsi yang akan dijalankan pada layar besar. Untuk menjadikannya mesra poket, anda boleh membuka peranti dan menyimpannya di dalam poket dengan mudah. Kelenturan paparan adalah teras reka bentuk dan penyataan kebetulan panel OLED yang fleksibel pada musim panas menunjukkan bahawa peranti yang boleh dilipat mungkin mempunyai paparan yang serupa. Namun, tidak ada yang yakin sama ada syarikat itu akan menggunakan teknologi yang sama atau tidak. Sehingga siaran terakhir, penonton harus tetap berpuas hati dengan spekulasi bahawa ketahanan panel OLED mungkin merupakan perkara paling sesuai yang diperlukan oleh peranti.

Paparan Infinity Flex

Penonton dapat melihat alat pertama pada persidangan November tetapi sebahagian besarnya tidak dipastikan. Walau bagaimanapun, paparan baru ini yang dapat dilihat dengan jelas semasa persidangan disebut sebagai Infinity Flex Display. Anda boleh melipat dan membuka peranti berulang kali tanpa mengganggu kualiti paparan. Pembuat peranti tersebut mendakwa bahawa anda boleh melipat dan membuka peranti dengan mudah beratus-ratus kali tanpa haus atau lusuh. Untuk menjaga rahsia reka bentuk telefon, ia terutama disimpan di cangkang luar tetapi apa yang anda ketahui sekarang ialah ukuran skrin peranti dapat mengukur sekitar 7.3 inci apabila dibuka sepenuhnya.

Aspek utama yang ditunjukkan syarikat semasa persidangan adalah paparan peranti lipat, penonton ditunjukkan penggunaan fleksibiliti paparan yang berbeza untuk model yang boleh digulung dan diregangkan, walaupun aspek ini mungkin tidak terdapat pada peranti yang dijadualkan untuk dilepaskan. Walau bagaimanapun, syarikat mungkin dapat membuat paparan yang lebih membina dengan pengembangan aplikasi. Kenyataan syarikat bahawa telefon boleh dilipat dan dibuka tanpa sebarang haus menunjukkan bahawa model lipat yang menunggu pelepasan mungkin mempunyai jangka hayat lebih banyak daripada model telefon pintar biasa.

Semasa persidangan, mekanisme melipat dan melipat diperlihatkan kepada penonton beberapa kali dan ketika dilipat sepenuhnya, alat ini menyerupai tablet sejauh penampilannya. Begitu juga, ketika perangkat dilipat ke atas, tampilan di layar segera diaktifkan, dan aplikasi yang terbuka dapat dilihat. Menurut mekanisme yang dapat dilihat penonton, perangkat akan memiliki layar berkembar, bagian yang lebih besar di dalam dan bahagian yang lebih kecil di luar ketika dilipat ke atas. Singkatnya, peranti ini mungkin mempunyai satu paparan apabila dilipat sepenuhnya dan ketika dilipat ke atas, ia akan memiliki tampilan luaran kecil. Selain daripada itu, syarikat juga merujuk kepada pelbagai jenis paparan semasa persidangan seperti paparan Infinity O, V, dan U di mana huruf menunjukkan ukuran takik.

Spesifikasi peranti

Syarikat itu tidak banyak mendedahkan mengenai spesifikasi peranti seperti yang ditunjukkan untuk paparan semasa Samsung Developer Conference. Hanya satu khabar angin yang masih kekal mengenai spesifikasi peranti yang dilipat sehingga kini dan ia adalah pemproses 7 nm. Walaupun syarikat itu telah melaburkan berjuta-juta untuk membuat chipset 7 nm, itu bukan alasan untuk spekulasi ini melainkan berdasarkan pada seni bina 8 nm. Kemungkinan peranti ini yang boleh dilipat menjadi telefon permainan tidak dapat dikesampingkan kerana kebocoran.

Walaupun sumber kebocoran diketahui memiliki catatan prestasi yang stabil, tidak ada referensi untuk model permainan hingga saat ini. Di luar aspek ini, kami belum pernah mendengar apa-apa mengenai kualiti kamera dan belum ada pengesahan sama ada peranti tersebut mungkin merangkumi ciri imbasan wajah atau pilihan cap jari yang terdapat dalam model utama syarikat ini. Menurut laporan, syarikat itu mungkin bereksperimen dengan sensor cap jari tertanam pada model yang akan datang walaupun belum jelas apakah peranti lipat yang akan dilepaskan akan menyertakan fitur ini atau tidak.

Bersaing dengan model lain

Peranti yang boleh dilipat dari Samsung bukan satu-satunya peranti yang anda harapkan pada tahun 2019; ada peranti lain yang bernama FlexiPai dari sebuah syarikat China, yang mungkin juga bersaing dengan peranti ini. Walaupun Samsung mungkin mendapat saguhati yang mungkin dikeluarkan oleh peranti lain terlebih dahulu, tetapi ciri-cirinya mungkin tidak begitu menarik. Tidak ada yang tahu tarikh sebenar pelepasan peranti lipat ini dari Samsung, tetapi syarikat itu mempunyai banyak masa untuk memanfaatkan peluang sehingga peranti itu selaras dengan model teratas gergasi telefon bimbit ini.