Panduan

Versi Percuma Malwarebytes vs Windows Defender: Mana Yang Menawarkan Perlindungan PC yang Lebih Baik?

Kita sekarang hidup di dunia siber di mana transaksi perniagaan, komunikasi, dan penyelidikan menjadi lebih mudah dan pantas. Namun, setiap kali kita menghidupkan peranti dan desktop kita, kita terdedah kepada potensi ancaman dari virus dan perisian hasad. Tetapi dengan perisian antivirus yang boleh dipercayai yang melindungi sistem komputer kita, serangan siber dapat dicegah. Namun, cabarannya adalah membuat pilihan yang tepat kerana terdapat banyak program perlindungan virus dan malware yang dapat kita gunakan.

Mari kita mempermudah prosesnya dengan tinjauan Malwarebytes dan Windows Defender.

Malwarebytes

Malwarebytes adalah perisian anti-malware dan anti-spyware yang mampu mengesan dan membersihkan jangkitan malware. Ia juga menghilangkan rootkit dan memperbaiki fail yang rosak. Namun, ini semua yang ditawarkan oleh versi percuma, kecuali anda menaik taraf ke versi premium. Walaupun mengimbas sistem komputer anda dan memberi amaran kepada anda tentang kemungkinan ancaman, ia tidak menghilangkan virus. Lebih-lebih lagi, ia tidak mengimbas secara automatik. Tetapi ini tidak sepenuhnya bermaksud versi percuma Malwarebytes tidak sesuai untuk anda. Walaupun bukan perisian antivirus secara teknikal, ia dapat mengesannya.

Satu lagi perkara baik mengenai aplikasi ini ialah ia dapat berfungsi bersama perisian antivirus pihak ketiga. Dengan pelbagai perisian percuma, seperti Avast, AVG, dan Avira, untuk melawan serangan virus, anda masih dapat mengamankan sistem komputer anda. Dan jika ada satu ciri yang dapat dibanggakan oleh Malwarebytes, itu adalah kemampuannya untuk mengesan perisian hasad yang, jika tidak, diabaikan oleh alat antivirus. Ini juga tidak memberi kesan pada perisian keselamatan lain yang mungkin anda pasang pada sistem anda.

Pembela Windows

Ini adalah sistem keselamatan Microsoft untuk Windows. Seperti kebanyakan program anti-virus percuma, Windows Defender menawarkan tahap perlindungan virus dan perisian intip untuk pengguna yang pada dasarnya menggunakan internet untuk melihat video YouTube dan membuka akaun media sosial seperti Facebook. Ia hadir sebagai aplikasi program antivirus lalai untuk Windows 7, 8, 8.1 dan 10. Tidak seperti Malwarebytes, ia menawarkan perlindungan virus.

Windows Defender kini juga mempunyai lebih banyak alat dan ciri yang disertakan dengan Pembaruan Pencipta Windows 10. Ini bermaksud bahawa jika anda menggunakan Windows 10, anda akan dapat melihat kapan sistem anda terakhir diimbas untuk perisian hasad. Selain itu, anda boleh melakukan kemas kini definisi virus dan memanfaatkan mod imbasan luar talian. Ia juga menawarkan perlindungan masa nyata pilihan, ciri yang ditawarkan oleh Malwarebytes dengan versi premiumnya. Selain itu, anda boleh melakukan imbasan cepat atau imbasan penuh pada bila-bila masa. Tetapi ketika fleksibiliti, program keselamatan lalai ini mungkin bukan calon terbaik kerana tidak akan berfungsi jika ada program antivirus lain yang berjalan di komputer anda.

Windows Defender mungkin memiliki kelebihan dari Malwarebytes kerana dapat melindungi sistem komputer dari serangan virus tetapi dari segi malware dan pengesanan spyware, ia mencari potensi ancaman terbaru yang mungkin tidak dapat dikesan oleh rakan sejawatnya. Ini juga dapat digunakan bersama dengan perisian antivirus. Sebaliknya, Windows Defender disatukan dengan sejumlah OS Windows dan dianggap sebagai perlindungan Windows 10 terbaik. Walaupun begitu, anda boleh memuat turun Malwarebytes percuma untuk peranti anda dan untuk desktop anda yang berjalan di Windows, anda boleh menggunakan perlindungan lalai.