Panduan

Cara Memperbaiki Masalah Bluetooth Google Pixel

Google Pixel dan Pixel XL adalah kapal induk terbaru dari Google yang dilengkapi dengan beberapa ciri baru yang tidak terdapat di telefon pintar lain. Walaupun pengguna cukup berpuas hati dengan peranti baru mereka, ada yang sudah mula mengeluh tentang beberapa masalah termasuk masalah Google Pixel Bluetooth.

Menurut beberapa pengguna, Bluetooth tidak berfungsi pada Google Pixel sementara ada yang menyatakan menghadapi masalah ketika cuba memasangkannya di dalam kereta termasuk Audi, BMW, Mercedes-Benz, Tesla, Volkswagen, Toyota, Volvo dll. Namun, ada beberapa perkara mudah anda boleh mencuba untuk menyelesaikan masalah penyambungan Bluetooth Google Pixel dan semuanya dijelaskan di sini.

Lihat juga: Cara memperbaiki masalah Wi-Fi Google Pixel

Kemungkinan Pembaikan Untuk Masalah Bluetooth Google Pixel

Penyelesaian 1: Mulakan semula peranti

Memulakan semula peranti adalah perkara pertama yang harus dicuba apabila anda menghadapi sebarang masalah kerana ia dapat menyelesaikan banyak masalah. Jadi, teruskan semula peranti Google Pixel anda terlebih dahulu. Apa yang perlu anda lakukan hanyalah tekan dan tahan butang kuasa selama 10 saat dan telefon akan bergetar terlebih dahulu dan kemudian mula but semula. Sekarang periksa sama ada masalah itu diselesaikan. Sekiranya masalah yang sama masih berlanjutan, teruskan ke kaedah seterusnya.

Penyelesaian 2: Kosongkan Cache

Langkah seterusnya adalah membersihkan cache aplikasi Bluetooth. Data cache sangat berguna kerana menyimpan data sementara sehingga pertukaran antara aplikasi dapat menjadi lebih mudah dan cepat. Tetapi seiring dengan bertambahnya jumlah data ini, ia menimbulkan pelbagai masalah. Jadi, selalunya anda perlu mengosongkan data cache untuk memastikan prestasi cepat. Proses membersihkan cache dan data Bluetooth dijelaskan secara terperinci.

  • Pertama, pergi ke ikon aplikasi di peranti Google Pixel anda dari skrin Utama
  • Ketuk pilihan tetapan dan pergi ke Pengurus aplikasi
  • Di sana anda perlu mendapatkan pilihan Semua dengan menggesek ke kiri atau kanan
  • Ia akan memaparkan aplikasi Bluetooth
  • Seterusnya, ketuk kosongkan cache dan kemudian pada Bluetooth yang jelas
  • Tekan ok untuk mengesahkan prosesnya.
  • Akhirnya, mulakan semula peranti dan sekarang cuba gunakan Bluetooth sekali lagi untuk melihat apakah masalahnya diselesaikan.

Penyelesaian 3: Tetapkan semula sambungan di dalam kereta dengan betul

Sebilangan besar pengguna menyatakan bahawa mereka secara khusus menghadapi masalah Bluetooth ini di dalam kereta. Jadi, dalam hal ini, pengguna disarankan untuk memeriksa manual pengeluar dengan betul untuk kedua-dua peranti dan kereta dan kemudian terus mengatur semula sambungan.

  • Pastikan mana-mana bahagian penting dari proses sambungan tidak dilangkau
  • Pergi ke Tetapan> Bluetooth dan pastikan semua pilihan disesuaikan dengan betul
  • Sekali lagi pergi ke Tetapan> Bluetooth dan hapus semua pasangan sebelumnya dan tetapkan dari awal.

Penyelesaian 4: Tetapan Semula Kilang

Sekiranya anda telah mencuba semua kaedah yang disebutkan di atas dan kaedah lain yang mungkin juga tetapi tidak berjaya, maka tetapan semula kilang boleh menjadi pilihan terakhir yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah penyambungan Bluetooth Google Pixel. Prosesnya mudah tetapi kerana memadam semua data dari peranti, anda harus menyiapkannya dari awal. Jangan lupa untuk membuat sandaran peranti anda.

Untuk menetapkan semula peranti anda dari kilang, menuju ke Tetapan> Sandarkan & tetapkan semula> Tetapkan semula data kilang dan ketuk Tetapkan semula telefon. Biarkan peranti anda reboot dan kemudian tetapkan telefon dari awal.

Ini adalah penyelesaian utama yang boleh anda cuba atasi masalah Bluetooth Google Pixel anda. Semoga penyelesaian yang diberikan dapat membantu anda. Mengosongkan cache adalah bahagian yang paling berguna yang mana banyak pengguna dapat mengatasi masalah ini setakat ini.

Lihat juga: Ciri terbaik Google Pixel