Panduan

Isu Moto G4 yang biasa dan Pembetulannya

Moto G4 adalah salah satu telefon Android terbaik yang dapat anda beli dengan harga yang dianggarkan. Telefon ini dilancarkan tahun lalu dan mempunyai beberapa spesifikasi yang baik. Ia dikuasakan oleh pemproses Qualcomm Snapdragon 617 octa-core 1.5 GHz dengan RAM 2 GB dan storan dalaman 16 GB yang boleh diperpanjang lagi hingga 128 GB. Telefon pintar berfungsi dengan baik tetapi terdapat beberapa masalah umum yang dihadapi oleh pengguna. Berikut adalah senarai beberapa masalah Moto G4 yang biasa dan penyelesaiannya.

Baca juga- Cara Memperbaiki Masalah Hayat Bateri Moto G4

Isu Moto G4 Dan Perbaikannya

Isu Sentuhan Hantu Moto G4

Semasa Mengecas - Masalahnya ialah telefon tidak merespon sentuhan anda ketika anda berusaha menjawab panggilan, ketika paparan mati secara automatik dan bayangan pemberitahuan turun sendiri. Terdapat laporan ketinggalan sentuhan juga. Anda boleh mencuba beberapa pembaikan:

  • Elakkan menggunakan peranti anda semasa telefon sedang dicas.
  • Ada kemungkinan peranti anda menerima caj yang lebih tinggi daripada yang sebenarnya diperlukan untuk telefon anda. Kemungkinan lain adalah kerana soket dinding tidak dibumikan yang biasanya menyebabkan statis dan gangguan.

Masalah Kepanasan

Masalah lain yang dihadapi oleh pengguna Moto G4 adalah terlalu panas terutamanya ketika anda menggunakan kamera untuk merakam video, mengecas telefon anda atau bermain permainan. Inilah yang dinasihatkan oleh Motorola kepada para pelanggannya:

  • Jangan bermain permainan atau membuat video semasa telefon sedang dicas.
  • Sekiranya anda menggunakan casing untuk telefon anda, cuba tanggalkan dan kemudian gunakan telefon itu.
  • Sekiranya iklim terlalu panas elakkan menggunakan Turbocharge. Apabila telefon dalam mod pengecasan Turbo cenderung menghasilkan lebih banyak haba.
  • Ada kalanya aplikasi pihak ketiga menyebabkan masalah kepanasan pada peranti anda. Tekan butang Power dan kemudian ketuk dan tahan Power Off dan klik OK apabila anda melihat Reboot ke Safe Mode. Peranti anda akan reboot dan anda akan melihat Safe Mode ke kiri bawah. Sekiranya masalah kepanasan tidak lagi wujud, pihak ketiga bertanggungjawab untuk masalah ini. Anda perlu menyahpasang aplikasi satu demi satu dan memeriksa masalahnya.
  • Anda juga boleh mencuba dan membersihkan Cache yang mungkin menyebabkan masalah kepanasan pada telefon anda. Pergi ke Tetapan> Storan & USB> Data Cache> OK. Tahan Kekunci Kuasa selama 15 saat dan mulakan semula telefon anda.

Penyelesaian ini mungkin akan menyelesaikan masalah kepanasan.

Masalah Paparan Moto G4 Warna Kuning di Skrin

Dalam isu ini, putih paparan biasanya kelihatan kuning. Mereka yang menghadapi masalah warna kuning pada skrin paparan mereka boleh menggunakan penyelesaian di bawah:

Cuba ubah ketepuan warna yang boleh anda lakukan dengan pergi ke Tetapan> Paparan> Mod Warna.

Kerosakan Aplikasi dan Telefon dimulakan semula secara tiba-tiba

Masalah lain yang dihadapi pengguna ialah Moto G4 mereka dimulakan semula secara automatik dan beberapa aplikasi tiba-tiba terhempas.

Boot peranti anda ke Safe Mode di mana anda perlu menekan lama butang Power sehingga anda melihat Power Off. Terus tekan butang Matikan sehingga anda melihat pilihan Reboot ke Safe Mode. Ketuk OK untuk boot ke Safe Mode. Apabila telefon boot dalam Safe Mode, semua aplikasi pihak ketiga dilumpuhkan dan anda akan dapat melihat apakah masalahnya adalah dengan aplikasi atau dengan Sistem Operasi. Sekiranya tidak ada but semula, masalahnya disebabkan oleh aplikasi pihak ketiga. Nyahpasang aplikasinya satu demi satu sehingga masalah diselesaikan atau lakukan penetapan semula data kilang.

Untuk Reset Kilang anda perlu pergi ke Setting> Backup and Reset> Matikan Pemulihan Automatik> Reset Data Kilang> Tetapkan Semula

Tidak dapat memuat turun aplikasi dari Play Store

Sekiranya anda tidak dapat memuat turun permainan dan aplikasi atau tidak dapat mengemas kini aplikasi dari Google Play Store, inilah yang boleh anda lakukan untuk menyelesaikan masalah:

  • Mengosongkan cache mungkin dapat membantu anda. Tetapi pertama, pergi ke Tetapan> Aplikasi> Google Play Store> Paksa Berhenti dan kemudian menuju ke Penyimpanan dan Kosongkan Cache.
  • Masalahnya juga mungkin berlaku dengan Android Nougat dan muat turun mungkin disekat kerana anda dalam perayauan dan menggunakan data mudah alih. Anda harus menyambung ke WiFi untuk menghentikan masalah ini.

Kehilangan Isyarat atau Tidak Dapat Mengesan SIM

Banyak pengguna Moto G4 nampaknya menghadapi masalah di rangkaian mereka. Untuk sebilangan kad SIM tidak dikesan sama sekali sementara untuk sesetengahnya terdapat sambungan yang tidak stabil. Ini menyebabkan penurunan data dan kehilangan isyarat dan panggilan tidak dapat dilakukan atau mereka tidak membuat melalui rangkaian. Inilah yang perlu anda lakukan sekiranya anda menghadapi masalah ini.

  • Jalan keluar paling mudah adalah menghidupkan semula peranti dengan menahan butang Daya selama 10 saat.
  • Telah diperhatikan bahawa kad SIM yang telah dipotong untuk dimasukkan ke dalam slot biasanya menghadapi masalah rangkaian. Anda harus mendapatkan yang baru kerana ia mungkin akan menyelesaikan masalahnya.
  • Bagi pengguna yang menggunakan SIM baru, pastikan SIM telah diaktifkan dan disahkan.
  • Reset Kilang boleh menetapkan semula keadaan. Langkah-langkahnya telah disebutkan di atas - anda boleh mengikutinya dan melakukan reset.

Ralat dalam Kamera

'Ralat Kamera, Sila Nyalakan Semula Kamera' atau 'Kamera Telah Berhenti' adalah mesej ralat yang mungkin anda perolehi. Dalam situasi seperti itu, anda boleh menggunakan pembaikan berikut:

  • Pergi ke Tetapan> Aplikasi> Aplikasi kamera dan kemudian Paksa Hentikannya dan kemudian menuju ke Penyimpanan> Kosongkan Cache. Sekarang tahan butang Power dan pilih Power Off dan putar satu menggunakan butang Power. Ini biasanya menyelesaikan masalah.
  • Penyelesaian lain adalah dengan Reboot ke Safe Mode, anda boleh mengikuti langkah-langkah yang disebutkan di atas. Sekiranya kamera anda berfungsi dalam Safe Mode maka masalahnya adalah dengan aplikasi pihak ketiga. Cuba nyahpasang aplikasi pihak ketiga yang menggunakan kamera dan kemudian mulakan semula telefon anda untuk menguji apakah mesej muncul lagi.

Earphone Memberi Masalah

Masalah lain yang dikeluhkan pengguna ialah fon telinga mereka sepertinya tidak berfungsi dengan baik ketika dipasang pada peranti Moto G4. Bunyi hanya datang di telinga kiri. Inilah yang perlu dilakukan:

  • Mulakan semula peranti Moto G4 anda untuk melihat apakah masalahnya hilang
  • Uji fon telinga anda dengan peranti lain untuk memeriksa apakah masalahnya masih ada. Mungkin ada masalah dengan jenama fon telinga yang anda gunakan sehingga anda boleh mencuba menukar fon telinga untuk memeriksa apakah anda mengalami masalah yang sama.
  • Periksa sebarang zarah yang tersekat di port peranti dan hembuskannya dengan lembut.
  • Penyelesaian terakhir ialah Safe Mode. Anda tahu bagaimana untuk pergi ke Safe Mode pada peranti G4 anda sekarang. Perhatikan dan cuba dengar sesuatu dengan fon telinga anda dalam Mod Selamat. Sekiranya tidak ada masalah maka mungkin aplikasi pihak ketiga mengganggu fungsi yang betul. Cari aplikasi yang mempunyai komponen audio kerana ia adalah aplikasi yang mungkin mengganggu audio peranti anda.

Masalah Hayat Bateri

Walaupun Moto G4 telah diketahui mempunyai jangka hayat bateri yang luar biasa dan dapat bertahan lama 9 atau 10 jam sebaik sahaja ia dicas sepenuhnya mungkin ada kalanya anda akan menyedari kehabisan bateri yang tidak biasa. Berikut adalah beberapa pembaikan:

  • Paparan terang memakan bateri anda sehingga anda lebih baik memeriksa kecerahan skrin anda. Anda juga boleh melumpuhkan Moto Actions untuk melihat notifikasi - ini membawa perbezaan dalam jangka hayat bateri.
  • Pergi ke Tetapan> Periksa bateri aplikasi mana yang masuk ke dalam bateri anda dan cuba mengasingkannya.
  • Aktifkan Mod Penjimat Bateri untuk memanjangkan hayat bateri anda.

Pembakaran Skrin Dalam

Anda akan samar-samar melihat bayangan aplikasi sebelumnya yang anda lihat walaupun sekarang anda telah bertukar menjadi aplikasi lain. Inilah yang boleh anda lakukan:

  • Skrin anda mungkin terlalu terang dan masa tamat skrin anda terlalu lama. Pergi ke Tetapan> Paparan> Tahap Kecerahan dan Tidur.
  • Reset Data Kilang mungkin akan melakukan muslihat.

Sekiranya ada masalah yang disebutkan di atas terus berlaku dan anda tidak dapat menyelesaikannya dengan penyelesaian di atas, lebih baik anda mengunjungi peruncit atau pembawa anda.

Baca juga- Cara Memperbaiki Masalah Overheating Moto G4 Dan Moto G4 Plus