Panduan

Cara Memperbaiki Masalah Bluetooth Samsung Galaxy S8

Samsung Galaxy S8 dan S8 Plus adalah kapal induk terbaru dari Samsung yang telah diperoleh banyak pihak setakat ini. Telefon pintar membuat kemasukan ke pasaran telefon pintar baru-baru ini dan dapat memuaskan pengguna dengan ciri-ciri baru dan kerennya. Namun, kekurangan selalu disertakan dengan setiap alat baru dan Samsung Galaxy S8 juga mengekalkan tradisi yang sama.

Walaupun pengguna perdana terbaru mula mengeluh tentang banyak masalah pada Galaxy S8 dan S8 Plus baru mereka, masalah Bluetooth Samsung Galaxy S8 sangat biasa di antaranya dan di sini dalam artikel ini, kami akan membincangkan semua kemungkinan penyelesaian untuk menghilangkan masalah ini .

Lihat Aso: Cara membuang bloatware di Samsung Galaxy S8

Kemungkinan Pembaikan Untuk Masalah Bluetooth Samsung Galaxy S8

Penyelesaian 1: Mulakan semula peranti

Memulakan semula peranti adalah nasihat pertama kerana proses kecil dan cepat ini dapat berfungsi seperti sihir untuk menyelesaikan banyak masalah termasuk masalah Bluetooth pada Samsung Galaxy S8. Mulakan Semula akan menetapkan semula peranti dan sekiranya masalahnya tidak ada pada Bluetooth sebaliknya ia berlaku kerana beberapa masalah pada peranti, maka mulakan semula kadangkala dapat menyelesaikan masalah. Proses ini sangat cepat dan dapat menjimatkan masa dan usaha yang besar. Namun, jika langkah ini tidak berjaya untuk anda, maka beralihlah kepada kaedah yang dijelaskan yang lain.

Penyelesaian 2: Hidupkan dan matikan mod Pesawat

Pembaikan seterusnya untuk masalah Bluetooth ini di peranti Galaxy baru anda ialah menukar suis mod Pesawat. Apabila peranti diatur ke mod pesawat, ia memutuskan semua sambungan sementara dan kemudian dengan mematikan mod Airplane, peranti akan mendapat kembali semua sambungan. Langkah ini mungkin sesuai untuk anda. Anda juga boleh mencubanya dengan menggunakan mod pesawat untuk melihat apakah ia berfungsi dan menyelesaikan masalah Bluetooth.

Penyelesaian 3: Periksa suis Bluetooth

Ini adalah langkah terpenting dalam menyelesaikan masalah Bluetooth Galaxy S8. Mungkin ada pelbagai alasan untuk masalah ini dan dapat diselesaikan dengan pelbagai cara. Tetapi pertama, anda harus memeriksa apakah pilihan Bluetooth diaktifkan atau tidak. Sekiranya sudah diaktifkan, matikan sekali dan hidupkan semula. Sekiranya masalah masih berlanjutan, beralihlah ke kaedah seterusnya.

Penyelesaian 4: Kosongkan cache Bluetooth

Penyelesaian lain ialah mengosongkan cache aplikasi Bluetooth pada peranti anda. Apabila cache lebih banyak, ia dapat menimbulkan banyak masalah termasuk memperlahankan prestasi aplikasi. Oleh itu, anda mesti membersihkan cache dengan kerap. Inilah cara mengosongkan cache Bluetooth.

  • Pergi ke tetapan> pengurus aplikasi dan geser ke kanan untuk memaparkan tab Semua.
  • Ketik tab itu dan pilih aplikasi Bluetooth.
  • Sekarang ketik butang yang diperlukan untuk menghentikan aplikasi secara paksa.
  • Selanjutnya ketuk hapus cache kemudian pergi untuk membersihkan data.

Itu sahaja dan mungkin dapat menyelesaikan masalah Bluetooth dengan mudah.

Penyelesaian 5: Lap partition cache

Langkah sebelumnya hanya akan membersihkan cache aplikasi Bluetooth sementara anda juga dapat memilih untuk menghapus partisi cache sekiranya langkah di atas tetap tidak berjaya menyelesaikan masalah Bluetooth untuk anda.

Untuk menghapus partisi cache, pindah ke tetapan> penyimpanan dan ketuk butang hapus data yang akan menghapus cache dari semua aplikasi dalam peranti.

Penyelesaian 6: Keluarkan dan buat semula semua sambungan Bluetooth

Ini adalah satu lagi muslihat berguna yang disarankan untuk dicuba jika semua kaedah yang dijelaskan tidak sesuai untuk anda. Pertama, tanggalkan semua sambungan Bluetooth satu demi satu dan kemudian sambungkan semula. Sekiranya masalah itu berlaku kerana pemasangan peranti tertentu maka ia akan membantu anda memahami masalahnya dan anda boleh memperbaikinya dengan mudah.

Penyelesaian 7: Tetapan Semula Kilang

Adakah anda telah mencuba yang lain dan masih mempunyai masalah yang sama? Maka idea utama adalah melakukan tetapan semula kilang yang akan memadamkan segala-galanya dari peranti dan menyerahkannya kepada yang baru. Kemudian anda harus menetapkannya dari awal sekali lagi. Tetapi ia pasti akan menyelesaikan semua masalah dengan peranti ini.

Untuk melakukan tetapan semula kilang menuju ke tetapan> sandaran dan tetapkan semula> tetapan semula data kilang> tetapkan semula semua.

Jadi, ini adalah penyelesaian untuk masalah Samsung Galaxy S8 Bluetooth. Terus mencuba mereka satu persatu dan anda pasti akan menyingkirkannya.

Lihat Juga: Cara memperbaiki putaran automatik tidak berfungsi pada Samsung Galaxy S8